מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
אומנות הקבלה
שורה אחת בכתובה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
הבטחת הקב"ה לאשה
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
תדמית
היום המסוגל לשידוכים
שינויים בשם- כתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
על ה' יזעף ליבו
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
קבלת ברכה
בין אדם לחברו מתכפר?
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
הזמנת רחוקים מתורה
"לא טוב היות האדם לבדו"
טיפוח החן
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה היא הבית!
מסר לבעל היקר!
וידוי ביום החופה
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
עצות והנהגות טובות לאשה
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
האשה - חומה לבעלה
במה תלויה שמחת הבית?
טבעי שזו את
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
חופה בבין השמשות
תקנה טובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
ניצול הזמן
תענית לבני אשכנז
הנהגות חשובות לבית היהודי
מקוה ביום החופה
המקום
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
חופה לפני השקיעה
טעם התקנה
תאריך מוקדם
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
חרם על הבחורים
הדרך הקצרה לשידוך
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
דע את זכויותיך / חובותיך?
לא עשו קנין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
בני ספרד
ערך חיי הנישואין
בחור ובעולה מאחר
בחור ובעולת עצמו
התרפאה המשפחה
הסבא עם הכלה יד ביד
שבע ברכות בבית האבל
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
קביעת חתונה בשנת האבל
השתתפות בחתונה
נוסח החתן
ח. ביאור הנוסח
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
נשיאת חן
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
הכתובה בארמית
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
השתתפות בשבת חתן
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
בין האירוסין לחתונה
חוץ לארץ
מרוקו
המערערים
איסור שינוי מנהג
ספר התורה ממקום למקום
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
פסק זמן של התבוננות
שמחת הלב
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
שבת - היום השביעי
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
עליית החתן לתורה
לא ידעו ולא יבינו
בחור ואלמנה
מחלל שבת
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
שם נוסף לאבא
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
עזר כנגדו
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
שני שמות עריסה
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
'דחזו ליכי'
רודף שלום...!
שני שמות יהודי וגויי
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הכל לפי הענין
במי תלויה פרנסת הבית?
צילומים
מסר לרעיה יקרה!
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
במה קונה איש את אישתו?
התנגדות לכתיבת שם האב
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
מנהיגות
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הוספת שם - בכתובה
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
כל המוסיף גורע- כתובה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
אב מאמץ
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
שם משפחה בכתובה
יציאה לחוץ לארץ
קבלת רשות
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
ראיה בפגישות
בן/בת הנידה
בן תורה
הוא לא בן אדם
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
התערבות ההורים
בחירת שידוך - תפילה
התנגדות ההורים לגיורת
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
בדיקת שמות החתן והכלה
דעת תורה
תבנית מוגדרת
פגישה מוקדמת
ענוה
מידע בעייתי על המשודכים
גיל נישואי הבת
שני אחים לשתי אחיות
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
תאריכים מסויימים
אין להקל
התנגדות הורים בנישואין
סיום הש"ס / לישא אשה ?
שידוכים מיוחדים שמות שווים
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
שינויים בנוסח
אח צעיר לפני אח גדול
בררנות יתר
בושה ובזיון מצד ההורים
צביעת השיער
איסור נגיעה במשודכ/ת
קנין
"דברים היוצאים מלב טהור..."
לא זכו
פגישה במקומות אסורים
משך זמן הפגישות
פגישה אחרונה
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
אופן ההיתר לברר
הוצאות מיותרות
הוחלפו הכתובות
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בשמים לכלה
חלופת מכתבים
מעלית
מסירה מיד ליד
הלכות טהרה
הליכות והנהגות
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
העיקר שתהיה ברכה
תמונות משפחתיות
לשון הרע ורכילות
מקום הפגישות
יראת השמים של המשודך
חתימת השטר
כספי מעשר
אל תלחץ
קודם יראת שמים
לא לבייש בת ישראל
קנין כספו
דעה משובשת?!
גר צדק
כתיבת התנאים
גם היהלום קטן הוא
הגינות ויושר בקנין
שבוע קודם החופה
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שבירת צלחת
חגיגת השידוכים [וורט]
חלוקת סיגריות
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
חודש מנחם אב
האירוסין כיום
חֵ נָ ה
מתנות
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
זריזות במועד הנישואין
שבת קודש
מוצאי שבת
תעניות
חתונה בימי העומר
תיקון לאחר החתימות
חתונה בבין המצרים
שידוך לזוג שאינם שומרים
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
תפילין רבנו תם
סימן טוב
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
קיום לתיקון
נוסח הקיום
צילומים בקדושה
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
איך מוצאים את האישה הנכונה
הגעה לאולם
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
כתובה לכתחילה
ענין השידוכין
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
תפילה
אין אישות בלי כתובה
ערב שבת
זמן התשלום
שידוכים לחרדים
תיקון בתאריך מוקדם
בנחת ומתינות
בעל תשובה
אפר בראש החתן
טעימת הכוס
ברכות ברמקול
כסף
טבעת
טבעת זהב או כסף
אבן טובה
הטבעת בידו
שווה פרוטה
מקום הקיום
רק אין יראת שמים
ברכות בפני פריצות
פסוקים ומאמרים
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
לבוש צנוע
שידוכים לדתיים
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
מיקום החתן והכלה בחופה
"אל תטוש תורת אמך"
יין אמיתי
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
סוגריים
החוט המשולש - תשלום השדכנות
מילוי חלל - טיוט
דמי שדכנות בחסד
ללמוד ולהבין
ערב שבת
חול המועד
ימי העומר
בין המצרים
יין לבן
מהתורה או מדברי חכמים
חול המועד
תיבה תלויה
באור ברכת האירוסין
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
מנין עשרה
ליווי בנרות
מצוה גדולה
קריאת התורף
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
ברכת שהחיינו
להתעטף בציצית
מעשה הקנין
חלוקת הברכות
טעם הקנין
שכח טבעת
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
אחיזה בימין
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
שבירת כוס - זכר לחורבן
תמונת הכלה
יין אמיתי
כולם עומדים
כוונה בברכת הגפן
ברכות מהכתב
טעות בסדר הברכות
טבעת המלך
ביאור שבע ברכות הנישואין
טבעת לאיש
זכוכית
גר וגיורת
מזיגת הכוס
ידיעת הסכום
כל גדולי עולם
יראי שמים
טעימת הכוס
איסור יחוד
הכתובה
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
כולם עומדים
ריקודים מעורבים
יכירו וידעו
כוס היין
סמוכים לעד לעולם
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
איסור הסתכלות בכלה
הגבהת הכלה
הפסק בין נטילה להמוציא
טעימת הכוס
ליווי החתן והכלה
ברכת חתנים בעשרה
עטיפת הכוס
מחזיר גרושתו
וידוי
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
הכרת החתן והכלה
תחת כיפת השמים
פרישת הטלית
ניגון הברכות
שם המשפחה - כלה גרושה
העדים - לא קרובי משפחה
כלה גרושה
טלויזיא. אינטרנט.
שני העדים
חופה בבית כנסת
שותפות בחנות
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן דומה למלך
טבעת הקידושין
לימוד תורה בליל הנישואין
ממהר ללכת
לא אכל כזית
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
לימוד תורה בעיון
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
תענית אסתר
בגדי כבוד
בני אשכנז
בכל החתונות
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
"מנהג" אותיות "גהנם"
לא ברבים
ישיבה מעורבת
זהירות מונעת אסון
חופת נידה - דחיית חתונה
כבוד הבריות
כיסוי ראש
יד ביד לא ינקה
עדי יחוד
לא לשם יחוד
גילוח ותספורת
תפילה בציבור
חדר יחוד - בני ספרד
החזרת החפץ
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
הברכה הגדולה ביותר
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
פעמיים באהבה
החתן עם הכלה יד ביד
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
צילום אחיזת הכתובה
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ללא אבנט
טבעת לחתן?!
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
איסור נגיעה
ריקוד לפני הכלה
ריקוד במטפחת עם הכלה
שבע ברכות
ירידת הדורות
חתן וכלה בשמחה אחרת
כיסוי פני הכלה
הפרדה מליאה
'מצוה טאנץ' בזמנם
לא לדבר
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
בקול רם
יסודתו בהררי קודש
שבע ברכות בסוכה
הכל נשאר במשפחה
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
ז. נוסח השבועה
העצבות היא בידי האדם
קבלת היסורים בשמחה
"ואברהם זקן"
"תהיה לה ישועה גדולה"
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
שלשה אנשים
צירוף קטן לשלשה
"אשר ברא" עם בני ביתו
שבעה מלאים
לדבר אל הרובד הגבוה
הסרת הכפפה
כאילו היא לא חולה
"אשת חבר הקני"
הדרך החכמה לניהול שידוכים
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
חכמה זו יראת שמים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
"היום היה לי יום של ישועות"
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
מלאכה. וידוי.
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
העצבות היא בידי האדם
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
חבל להפסיד תורה של רבים
משקפי האמונה
תעודה משלמה המלך
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבע ברכות עד השקיעה
הרי את מקודשת
שבע ברכות בליל הסדר
השתתפות החתן והכלה
מה לך נרדם
החתן והכלה יצאו
הקידושין - האשה נקנית
העיקר שהיא שומעת
החתן קובע
שבעה אכלו פת
המברך אוכל פת
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
כולכם חייבים בכבודי
גדולי רבני אשכנז
השבועה בכתובה מקורות טהורים
הרם קולך
ט. צורת השבועה
מחיצה
ברכת מעין שבע
תאריך לועזי
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
ספרדי אצל חתן אשכנזי
העליה לתורה
אשכנזי אצל חתן ספרדי
חופה ביום ויחוד בלילה
כזית פת לחתן ולכלה
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
התנאים לשבע ברכות
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
יא. טענות המערערים על השבועה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
קריאת התנאים:
להזהר מלשון הרע בשידוכים
ביטול שידוכין
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
חכמת לב
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
שבת חתן - בית מלון
פרק כו כתיבת שטר תנאים
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
חתימת החתן
מנהג חוץ לארץ
חינוך במחשבה תחילה
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יחוס
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מילויים שונים - כלה בעולה
זריקת סוכריות?!
שכר שדכנות
"חכם לב" = רצון!
רצון הצדדים
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שם ומשפחה
תורת חסד על לשונה
אשה כשרה עושה רצון בעלה
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
"אין כמו התורה!"
גדול כח הרצון
יב. תשובה למערערים
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
פרק ד חינוך הילדים
ראשית עריסותיכם...
יבואו טהורים
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
אין טעויות
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
לשאול עצת המורה
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
איפה מגיע כח הרצון?
גודל האחריות בשידוכין:
הלימוד משליחות אליעזר:
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
סוף דבר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
15/01/2024
353

ערך חיי הנישואין



אחד הדברים החשובים שצריכים החתן והכלה לחזק בתודעתם בבואם לחיי הנישואין,
הוא הבנת ערך חיי הנישואין.

התפיסה ההמונית היא, שהנישואין הם סוג של "עסק" או "חוזה שותפות" מסויים,
אשר כל עוד שהוא ריווחי ומשתלם, כדאי להמשיך בו, אך ברגע שיש פחות ריווחיות,
עדיף לפרק אותו.

וכיום, שהתרגלנו לאינסטנט, לחד פעמי ול"זבנג וגמרנו",
אנשים ונשים מאבדים את הנכונות להשקיע ולהתאמץ למען ה"עסק" הזה.

ממהרים לראות בו עסק בלתי ריווחי, ולפרקו.

כך אנו רואים לצערנו, שאחוז הגירושין הולך וגדל,
ומגיע לממדים מבהילים וגדולים הרבה יותר מהביקוש לשידוכים.


קלות הפירוק הינה עצמה גורם מפריע לחיי נישואין תקינים,
כיוון שבמצב כזה בני הזוג אינם ממוקדים ובטוחים בחייהם המשותפים,
ותמיד מלֻווים בתחושה שיש אופציה אחרת.


אולם כשנתבונן בהשקפת התורה ניווכח לראות איזה ערך עליון יש לחיי נישואין,
וכמה הנישואין הם בעצם התקשרות מהותית שנקשרה מאת ה'.

וכשמקבלים את המבט האמיתי והנכון, כל ההתייחסות לחיי הנישואין היא כאל דבר קדוש ועליון,
אשר יש להתאמץ עליו עד מאוד.

כדי להבין את ערך חיי הנישואין, נסתכל על הצד הנגדי של העניין - התייחסות התורה לגירושין.

התורה אכן נותנת אופציה של גירושין.

קשר הנישואין הוא קשר כל כך נעלה, שאי אפשר שהוא יהיה מאולץ ובלתי ניתן לפירוק.

להבדיל בין הטמא ובין הטהור, הנוצרים הקתולים אוסרים את הגירושין.

אך קל לתאר לאן זה יכול להוביל, כשבני זוג חיים מתוך תחושה שאין להם ברירה,
ועליהם להישאר יחד רק משום שאין להם שום אפשרות להיפרד.

תורתנו תורת חיים, מאפשרת גירושין, אך נשים לב, שהתורה קוראת לגט "ספר כריתות".

התורה מתייחסת לגירושין כאל כריתה, גדיעת דבר ממקומו הטבעי, כמו כריתת אבר מן הגוף!

גם כריתת אבר מגוף האדם - הינה בגדר אפשרות.

אפשרות אשר לעיתים היא נחוצה, אבל תמיד תמיד כואבת.

תמיד מנסים את כל האפשרויות האחרות לפני שמגיעים אליה.

"אמר ר' אלעזר: כל המגרש אשתו ראשונה, אפילו מזבח מוריד עליו דמעות!"
(גיטין ד)

וחז"ל מביאים כאן את הפסוק מן הנביא (מלאכי ב יד): 
"ואמרתם על מה? על כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך אשר אתה בגדתה בה, 
והיא חברתך ואשת בריתך".

נשים לב מה כתוב כאן!

הגירושין נחשבים למעין בגידה.

ומדוע?

"כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך", הקב"ה הוא שיצר את החיבור הזה.

"והיא חברתך ואשת בריתך", האשה שהועיד לך ה' היא החלק המשלים שלך,
החלק השני של נשמתך, ברית אמיצה כרותה ביניכם, שהלוא נהייתם לישות אחת, בגוף ובנפש.

ָ וממשיך הנביא ואומר בפסוק הבא: "ְונשמרתם ברוחכם, ובאשת נעוריך אל יבגוד"!

"ששה קולם הולך מסוף העולם ועד סופו ואין קולם נשמע... ובשעה שהאשה מתגרשת מבעלה... ובשעה שהוולד יוצא ממעי אמו, ובשעה שהנשמה יוצאה מן הגוף. (פרקי דרבי אליעזר לד)

"ונשמרתם ברוחכם, ובאשת נעוריך אל יבגוד" (מלאכי ב טו) -
רבי יוחנן דצפרין: בישראל נתתי גירושין, ולא באומות העולם.

רבה אמר: גויים אין להם גירושין. (ירושלמי קדושין ב)

"ומבשרך לא תתעלם (ישעיה נח ז) - זו גרושתו (ירושלמי כתובות יא ה"ג).

המתבונן בדברי חז"ל הנ"ל,
העוסקים במהות מעשה הגירושין והשלכותיו על בני הזוג,
ניצבכולו מלא תמיהה ופליאה,
על מה הרעישו הנביאים וחכמינו ז"ל בדבריהם ואזהרותיהם על מעשה שלכאורה אינו חורג מגבולות השיגרה היום יומית,
ביחסים שבין בני אדם, והוא בבחינת מעשים שבכל יום, טבעו של עולם,
אשר בני זוג מאבדים את הזיקה והיחס ההדדי שביניהם,
ואינם מוצאים טעם בחיים משותפים ביניהם מסיבה זו או אחרת, ונפרדים?!

נדמה כי אילולא דברי חז"ל ונביאינו, איש לא היה מעלה על ליבו להקדיש מחשבה לכך.

...כאמור, בני זוג אשר זכו להנשא זה לזו, בזה הם בנו את מהותם ושורשם הנשמתי רוחני.

ועל ידי מעשה הגירושין הם מנתקים והורסים בנין אלוקי רוחני,
והם לא רק שחוטאים כלפי עצם מהותם ודמותם השורשית-רוחנית,
אלא הם פוגעים במעשה הבורא, אשר יצר אותם מתחילת בריאתם כיחידה אחת שלימה.

ברורים אם כן דברי חז"ל, שאפילו מזבח מוריד דמעות על מעשה כזה,
שהרי כל עיקר תפקידו של המזבח להטיל שלום בין ישראל לאביהם שבשמים... 
והנה האדם במו ידיו הורס את בנין עולמו,
שהוא הניגוד הגמור למעשה תכלית המזבח,
וכביכול המזבח בוכה על אותו אדם המפריע בעדו מלמלא את יעודו האלוקי...

מתייחס אליו הביטוי החריף של "בגידה",
היות והוא מנתק והורס בנין וקירבה שורשית מהותית.

והנביא ממשיך ואומר: "כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך" - עדות אלוקית זו משמעותה,
שהקשר הזה שבין האיש לאשתו אינו קשר מקרי בחירי, אלא הוא מעשה אלוקים.

והרי היא: "חברתך ואשת בריתך",
פירוש: היא החלק החיבורי המתחבר אליך באופן טבעי,
על ידי כריתת הברית האלוקית הקושרת ביניכם.

ואיך יתכן להפר ברית אלוקים שהיא נצחית ובלתי בטלה עולמית?!

וכן: "מבשרך לא תתעלם", האשה, למרות הגירושין, נשארת בשרך, שהרי היא שורשך.

ואם כך, מובן מדוע מעשה גירושין הוא נורא וחמור עד כדי תיאור "שקולו הולך מסוף העולם ועד סופו", בדיוק כאותו קול הנשמע עם יציאת הנשמה מהגוף. אותה השלכה ואותו מעשה.

גם במעשה הגירושין אדם מנתק חלק של נשמה מחלקה השני.

בהתאם לכך ברור למה אמרו חז"ל (ירושלמי ריש קידושין):
"אין גירושין בגויים", לפי שכל ענין הנישואין אצלם בלתי משמעותי מבחינה רוחנית,
אלא מעשה של חול, לא שייך כל ענין קדושה וקידושין להם,
וממילא הקידושין והגירושין ביחס לגויים, הם לא יותר מאשר "חוזה התקשרות",
שברצותם מתקיים וברצותם מופר.

ידוע שאצל המוסלמים, רק באמירת המילה "מגורשת" שלוש פעמים על ידי הבעל, האשה מגורשת.

כל ההתקשרות ביניהם היא רק ענין פורמלי של רישום או הצהרה בפני פקיד כלשהוא.

לא כן אצל עם ישראל, כאמור. (בנין עדי עד)

הבנו אם כן שהנישואין בעם ישראל אינם מעשה חול, אלא הם נקראים בלשון הקודש "קידושין",
ישנו כאן מעשה קדוש ועליון של התקשרות נשמות יחדיו לנשמה אחת, יצירת מציאות רוחנית קדושה.

לא לחינם אנו מוצאים בתורה ובחז"ל נתינת חשיבות עליונה לשלום בית,
כדוגמת מה שכתוב בענין אשה סוטה:
"שם הגדול שנכתב בקדושה, אמר הקדוש ברוך הוא ימחה על המים,
בשביל להטיל שלום בין איש לאשתו" (ויקרא רבה צו ט),

כלומר הקב"ה "מוותר" ו"מוכן" שימחק שמו ["השם המפורש" שאיסור חמור למוחקו],
כדי להשכין שלום בין איש לאשתו.

אשר על כן:
- על בני הזוג להציב לנגדם את הפסוק: "היא חברתך ואשת בריתך"!

החיבור ביניהם איננו מקרי, איננו תוצאה של בחירה. 

נכון שעשו השתדלות למצוא את בן הזוג המתאים, אבל בסופו של דבר,
הקב"ה הוא זה שנתן בלבבם להינשא זו לזה.

ידיעה והבנה זו נותנת הרבה עוצמה והתמקדות במטרה.

דומה הדבר לאמא, שיתכן שיש לה ילד קצת קשה.

אבל כיון שהיא יודעת שאין אפשרות להחליף ילדים,
לא הולכים ובוחרים ילדים בשוק, אז היא מתמקדת בו ורואה איך להסתדר עמו,
ובעזרת ה' תמצא את הדרך.

כך אם בעל או אשה יחשבו ללא הרף שאולי יש להם טעות בבחירה,
הדבר יפזר את דעתם ולא יתן להם להתמקד בבניית ביתם,
לעומת זאת כאשר ידעו כי זהו זיווגם משמים,
"בעזרת ה' אלמד להכיר את מעלותיו ולהסתדר עם חסרונותיו",
הסתכלות זו ממקדת את כוחותיהם ומעצימה אותם.

הנישואין ובנין הבית השלם הם רצף של נסיונות, קשיים, עליות וירידות.

עומס החיים גדול, וצריך הרבה כוחות נפש להתמודדות.

ידוע שכשהאדם נלחץ אל הקיר הוא מגלה כוחות עצומים,
אך כשיש לו אפשרות קרובה וזמינה ונוחה להמלט,
זה עצמו מרפה את ידו ומחליש את כוחותיו. (חסד לאברהם - הבית היהודי סב)

כאשר בני זוג באים לקבלת יעוץ או הכוונה בענייני נישואין,
הנושא הראשון היסודי והבסיסי שמשתדלים להדריך אותם לקראתו הוא נושא האמונה התמימה
כי הקב"ה הוא אשר זיווג ביניהם,
ולכן עליהם לקבל את מעשיו באהבה ושמחה,
גם אם הדבר קשה עליהם או שאינו מוצא חן בעיניהם.

כל עוד שבני הזוג אינם מפנימים מסר זה בבירור,
לא אוכל לשוחח עמם, מכיון שלא אוכל לסייע להם כביכול להלחם חלילה מול הנהגת ה'.

רק כאשר הם מודעים וחיים באמונה זו ומקבלים באהבה את רצון ה', 
וכל הנידון הוא כיצד להתמודד עם הנסיון, רק אז אוכל לעזור להם.
(הרב עזריאל טאובר)

- נקודה חשובה נוספת: הגל הזה יעבור!

עלינו להבין שכמעט כל זוג יכול להגיע למצבי משבר,
למצב שאחד מהם או שניהם יחד חושבים בלבם: היתה זו טעות.

אנחנו לא מתאימים, וכדומה.

ואולם עלינו ללמוד מרבי עקיבא: כאשר נקלעה ספינתו למערבולת סוערת,
טבעו אנשי האוניה, והוא ניצל.

שאלוהו כיצד ניצל וסיפר שהזדמן לו קרש מן הספינה ואחז בו,
"וכל גל וגל שבא עלי, נענעתי לו ראשי" (מסכת יבמות קכא ע"א),
כלומר הוא כופף את ראשו בפני הגל, עד שעבר והלך לו.

אפשר לומר גם על חיי הנישואין שיש בהם לעיתים גלים גדולים ומאיימים,
אבל אם אדם מוריד קצת את ראשו ומחכה שהגל יעבור,
הוא יגלה על פי רוב שנכונו לו לאחר הגלים הללו,
ימים יפים מאוד של הפלגה רגועה ונעימה.

גם כשהגיעו בני זוג לידי מצבים הנראים כמצבי משבר,
יתכן ואפשרי וצפוי שיוכלו לאחריהם להמשיך את חייהם לאחר מכן בשמחה ובשלוה,
ואפילו להגיע להרמוניה ואהבה אמיתית.

ובייחוד הדבר מצוי בקרב זוגות צעירים [בכמה שנים ראשונות, ובייחוד בשנה ראשונה]

שהתנודות החזקות לכאן ולכאן יכולות להיות חדות במיוחד, הגלים הם סוערים,
והחכמה היא לא להיבהל ולא להיאבק בגלים, אלא להוריד מעט את הראש,
לקבל את הדברים כמות שהם,
ובעזרת ה' להמשיך ולצלוח את המשברים ולהגיע לחיי נישואין מלאים אושר ושמחה ואהבה,
וכדברי הפסוק (איוב ח ז): "והיה ראשיתך מצער, ואחריתך ישנה מאוד".


- ישנם זוגות אשר על נקלה שולפים ביניהם משפטים כמו:
"טוב, אז נתראה ברבנות",
"עוד אפשר להתחרט" וכדומה,
ובכך מאפשרים לנושא הגירושין להעיב על חייהם המשותפים.

 יש לדעת, כי גם אם לא מתכוונים ברצינות, הדברים פועלים לרעה.

כביכול נותנים לנושא הזה להיכנס אל הבית בתור אופציה, וזה חבל מאוד.

בני זוג שרוצים לשמור ביניהם על קשר אמיץ ואיתן,
על "כריתת ברית" נאמנה, לא יעלו על דל שפתותיהם ממילים או רמזים כאלו,
ואף ימעטו בדיבורים ובדיונים על מקרים שקרו לאחרים,
ואדרבה יחזקו את התחושה של "יחד עד 120" בשמחה ובטוב לבב.



מתוך החוברת בהלכה ובאגדה עמודים 48-52


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=