מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
אומנות הקבלה
שורה אחת בכתובה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
הבטחת הקב"ה לאשה
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
תדמית
היום המסוגל לשידוכים
שינויים בשם- כתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
על ה' יזעף ליבו
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
קבלת ברכה
בין אדם לחברו מתכפר?
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
הזמנת רחוקים מתורה
"לא טוב היות האדם לבדו"
טיפוח החן
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה היא הבית!
מסר לבעל היקר!
וידוי ביום החופה
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
עצות והנהגות טובות לאשה
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
האשה - חומה לבעלה
במה תלויה שמחת הבית?
טבעי שזו את
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
חופה בבין השמשות
תקנה טובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
ניצול הזמן
תענית לבני אשכנז
הנהגות חשובות לבית היהודי
מקוה ביום החופה
המקום
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
חופה לפני השקיעה
טעם התקנה
תאריך מוקדם
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
חרם על הבחורים
הדרך הקצרה לשידוך
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
דע את זכויותיך / חובותיך?
לא עשו קנין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
בני ספרד
ערך חיי הנישואין
בחור ובעולה מאחר
בחור ובעולת עצמו
התרפאה המשפחה
הסבא עם הכלה יד ביד
שבע ברכות בבית האבל
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
קביעת חתונה בשנת האבל
השתתפות בחתונה
נוסח החתן
ח. ביאור הנוסח
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
נשיאת חן
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
הכתובה בארמית
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
השתתפות בשבת חתן
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
בין האירוסין לחתונה
חוץ לארץ
מרוקו
המערערים
איסור שינוי מנהג
ספר התורה ממקום למקום
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
פסק זמן של התבוננות
שמחת הלב
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
שבת - היום השביעי
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
עליית החתן לתורה
לא ידעו ולא יבינו
בחור ואלמנה
מחלל שבת
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
שם נוסף לאבא
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
עזר כנגדו
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
שני שמות עריסה
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
'דחזו ליכי'
רודף שלום...!
שני שמות יהודי וגויי
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הכל לפי הענין
במי תלויה פרנסת הבית?
צילומים
מסר לרעיה יקרה!
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
במה קונה איש את אישתו?
התנגדות לכתיבת שם האב
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
מנהיגות
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הוספת שם - בכתובה
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
כל המוסיף גורע- כתובה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
אב מאמץ
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
שם משפחה בכתובה
יציאה לחוץ לארץ
קבלת רשות
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
ראיה בפגישות
בן/בת הנידה
בן תורה
הוא לא בן אדם
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
התערבות ההורים
בחירת שידוך - תפילה
התנגדות ההורים לגיורת
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
בדיקת שמות החתן והכלה
דעת תורה
תבנית מוגדרת
פגישה מוקדמת
ענוה
מידע בעייתי על המשודכים
גיל נישואי הבת
שני אחים לשתי אחיות
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
תאריכים מסויימים
אין להקל
התנגדות הורים בנישואין
סיום הש"ס / לישא אשה ?
שידוכים מיוחדים שמות שווים
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
שינויים בנוסח
אח צעיר לפני אח גדול
בררנות יתר
בושה ובזיון מצד ההורים
צביעת השיער
איסור נגיעה במשודכ/ת
קנין
"דברים היוצאים מלב טהור..."
לא זכו
פגישה במקומות אסורים
משך זמן הפגישות
פגישה אחרונה
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
אופן ההיתר לברר
הוצאות מיותרות
הוחלפו הכתובות
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בשמים לכלה
חלופת מכתבים
מעלית
מסירה מיד ליד
הלכות טהרה
הליכות והנהגות
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
העיקר שתהיה ברכה
תמונות משפחתיות
לשון הרע ורכילות
מקום הפגישות
יראת השמים של המשודך
חתימת השטר
כספי מעשר
אל תלחץ
קודם יראת שמים
לא לבייש בת ישראל
קנין כספו
דעה משובשת?!
גר צדק
כתיבת התנאים
גם היהלום קטן הוא
הגינות ויושר בקנין
שבוע קודם החופה
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שבירת צלחת
חגיגת השידוכים [וורט]
חלוקת סיגריות
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
חודש מנחם אב
האירוסין כיום
חֵ נָ ה
מתנות
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
זריזות במועד הנישואין
שבת קודש
מוצאי שבת
תעניות
חתונה בימי העומר
תיקון לאחר החתימות
חתונה בבין המצרים
שידוך לזוג שאינם שומרים
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
תפילין רבנו תם
סימן טוב
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
קיום לתיקון
נוסח הקיום
צילומים בקדושה
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
איך מוצאים את האישה הנכונה
הגעה לאולם
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
כתובה לכתחילה
ענין השידוכין
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
תפילה
אין אישות בלי כתובה
ערב שבת
זמן התשלום
שידוכים לחרדים
תיקון בתאריך מוקדם
בנחת ומתינות
בעל תשובה
אפר בראש החתן
טעימת הכוס
ברכות ברמקול
כסף
טבעת
טבעת זהב או כסף
אבן טובה
הטבעת בידו
שווה פרוטה
מקום הקיום
רק אין יראת שמים
ברכות בפני פריצות
פסוקים ומאמרים
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
לבוש צנוע
שידוכים לדתיים
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
מיקום החתן והכלה בחופה
"אל תטוש תורת אמך"
יין אמיתי
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
סוגריים
החוט המשולש - תשלום השדכנות
מילוי חלל - טיוט
דמי שדכנות בחסד
ללמוד ולהבין
ערב שבת
חול המועד
ימי העומר
בין המצרים
יין לבן
מהתורה או מדברי חכמים
חול המועד
תיבה תלויה
באור ברכת האירוסין
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
מנין עשרה
ליווי בנרות
מצוה גדולה
קריאת התורף
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
ברכת שהחיינו
להתעטף בציצית
מעשה הקנין
חלוקת הברכות
טעם הקנין
שכח טבעת
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
אחיזה בימין
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
שבירת כוס - זכר לחורבן
תמונת הכלה
יין אמיתי
כולם עומדים
כוונה בברכת הגפן
ברכות מהכתב
טעות בסדר הברכות
טבעת המלך
ביאור שבע ברכות הנישואין
טבעת לאיש
זכוכית
גר וגיורת
מזיגת הכוס
ידיעת הסכום
כל גדולי עולם
יראי שמים
טעימת הכוס
איסור יחוד
הכתובה
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
כולם עומדים
ריקודים מעורבים
יכירו וידעו
כוס היין
סמוכים לעד לעולם
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
איסור הסתכלות בכלה
הגבהת הכלה
הפסק בין נטילה להמוציא
טעימת הכוס
ליווי החתן והכלה
ברכת חתנים בעשרה
עטיפת הכוס
מחזיר גרושתו
וידוי
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
הכרת החתן והכלה
תחת כיפת השמים
פרישת הטלית
ניגון הברכות
שם המשפחה - כלה גרושה
העדים - לא קרובי משפחה
כלה גרושה
טלויזיא. אינטרנט.
שני העדים
חופה בבית כנסת
שותפות בחנות
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן דומה למלך
טבעת הקידושין
לימוד תורה בליל הנישואין
ממהר ללכת
לא אכל כזית
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
לימוד תורה בעיון
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
תענית אסתר
בגדי כבוד
בני אשכנז
בכל החתונות
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
"מנהג" אותיות "גהנם"
לא ברבים
ישיבה מעורבת
זהירות מונעת אסון
חופת נידה - דחיית חתונה
כבוד הבריות
כיסוי ראש
יד ביד לא ינקה
עדי יחוד
לא לשם יחוד
גילוח ותספורת
תפילה בציבור
חדר יחוד - בני ספרד
החזרת החפץ
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
הברכה הגדולה ביותר
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
פעמיים באהבה
החתן עם הכלה יד ביד
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
צילום אחיזת הכתובה
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ללא אבנט
טבעת לחתן?!
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
איסור נגיעה
ריקוד לפני הכלה
ריקוד במטפחת עם הכלה
שבע ברכות
ירידת הדורות
חתן וכלה בשמחה אחרת
כיסוי פני הכלה
הפרדה מליאה
'מצוה טאנץ' בזמנם
לא לדבר
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
בקול רם
יסודתו בהררי קודש
שבע ברכות בסוכה
הכל נשאר במשפחה
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
ז. נוסח השבועה
העצבות היא בידי האדם
קבלת היסורים בשמחה
"ואברהם זקן"
"תהיה לה ישועה גדולה"
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
שלשה אנשים
צירוף קטן לשלשה
"אשר ברא" עם בני ביתו
שבעה מלאים
לדבר אל הרובד הגבוה
הסרת הכפפה
כאילו היא לא חולה
"אשת חבר הקני"
הדרך החכמה לניהול שידוכים
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
חכמה זו יראת שמים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
"היום היה לי יום של ישועות"
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
מלאכה. וידוי.
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
העצבות היא בידי האדם
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
חבל להפסיד תורה של רבים
משקפי האמונה
תעודה משלמה המלך
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבע ברכות עד השקיעה
הרי את מקודשת
שבע ברכות בליל הסדר
השתתפות החתן והכלה
מה לך נרדם
החתן והכלה יצאו
הקידושין - האשה נקנית
העיקר שהיא שומעת
החתן קובע
שבעה אכלו פת
המברך אוכל פת
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
כולכם חייבים בכבודי
גדולי רבני אשכנז
השבועה בכתובה מקורות טהורים
הרם קולך
ט. צורת השבועה
מחיצה
ברכת מעין שבע
תאריך לועזי
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
ספרדי אצל חתן אשכנזי
העליה לתורה
אשכנזי אצל חתן ספרדי
חופה ביום ויחוד בלילה
כזית פת לחתן ולכלה
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
התנאים לשבע ברכות
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
יא. טענות המערערים על השבועה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
קריאת התנאים:
להזהר מלשון הרע בשידוכים
ביטול שידוכין
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
חכמת לב
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
שבת חתן - בית מלון
פרק כו כתיבת שטר תנאים
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
חתימת החתן
מנהג חוץ לארץ
חינוך במחשבה תחילה
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יחוס
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מילויים שונים - כלה בעולה
זריקת סוכריות?!
שכר שדכנות
"חכם לב" = רצון!
רצון הצדדים
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שם ומשפחה
תורת חסד על לשונה
אשה כשרה עושה רצון בעלה
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
"אין כמו התורה!"
גדול כח הרצון
יב. תשובה למערערים
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
פרק ד חינוך הילדים
ראשית עריסותיכם...
יבואו טהורים
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
אין טעויות
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
לשאול עצת המורה
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
איפה מגיע כח הרצון?
גודל האחריות בשידוכין:
הלימוד משליחות אליעזר:
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
סוף דבר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
10/12/2023
352

אפר בראש החתן

מנהג בני אשכנז שקודם שהולך החתן לכסות את פני הכלה,
מניחים אפר בראשו זכר לחורבן בית המקדש.

[והגרש"ז אוירבך היה נותן את האפר בנייר עטוף,
ונותנו כך בראש החתן מפני כבודו.
(מבקשי תורה כו תמוז תש"ס)].

ובני ספרד, לא נהגו בזה.
(חזון עובדיה ארבע תעניות עמוד תל. שו"ת הראשון לציון ח"ב אבה"ע סימן יא)

זו לשון מרן הבית יוסף (אורח חיים סימן תקס):
כתב רבנו הטור (אבן העזר סימן סה)
"וכן נוהגים באשכנז ליתן לחתן אפר בראשו במקום התפילין,
ובספרד נוהגים ליתן בראשו עטרה עשויה מעלה זית,
לפי שהזית מר, זכר לאבלות ירושלים.
וכל מקום יעשו כמנהגם". ע"כ.

וכתב הכל בו, יש מקום שנמנעו שלא לתת אפר מקלה בראשי החתנים,
מפני שאין העם מוחזקים כלל בהנחת תפילין [כשרות כראוי כדת וכדין. (חזו"ע)],
ולא יהיה להם האפר תחת פאר [תפילין],
ויחושו שמא לא יהיה להם גם פאר תחת אפר.

ונהגו לעשות זכרון אחר במקומו,
שנותנים מפה שחורה על ראש החתן והכלה,
ועל זה פשט המנהג לשבר הכוס אחר שבע ברכות. עד כאן.

וכן הוא בבית יוסף באבן העזר.
וכתב מרן זצוק"ל, שאין לבני ספרד לשנות ממנהגינו,
ולא צריך ליתן אפר בראש החתנים.

וכן כתב בשלחן גבוה, שעכשיו לא נהגו לעשות שום זכר,
מלבד שבירת הכוס. (קכז)

והנה הגאון רבי משה פנירי שליט"א בספרו בית חתנים (חלק ב עמוד שטו) כתב:
והנה עתה יצא לאור חלק ג' משו"ת אור לציון,
ושם מובא משם מורנו הגדול הגאון רבנו בן ציון אבא שאול תמיהה על השלחן גבוה הנ"ל,
כיצד יפטור את תקנת חכמים הנזכרת בתלמוד לתת אפר מקלה על ראש החתן,
על ידי דבר שלא מוזכר בתלמוד הוא שבירת הכוס. 

[ואף שבגמרא (ברכות ל סע"ב) מסופר שכאשר ראה רב אשי
בחתונת בנו שהחכמים שמחים מדי בסעודה,
שבר לפניהם כוס זכוכית שמחירה ארבע מאות זוז, כדי למתנם מעט.

וכתבו התוספות, "מכאן נהגו לשבור זכוכית בנישואין".

ואם כן הוזכר בתלמוד שבירת הכוס?
מכל מקום כוונת האור לציון שלא הוזכר שבירת הכוס לענין 'זכר לחורבן',
שהרי שם שבר רק בשביל להרגיעם.]

ואף הרמ"א בדרכי משה כתב,
שבעירו נהגו בשניהם - אפר מקלה ושבירת כוס, 
וגם בספר מועד לכל חי הזהיר לקיים את שניהם.

על כן, מסיקים עורכי הספר משם רבנו,
שלמעשה יש ליתן אפר מקלה על ראש החתן,
"ואם גם שוברים כוס כמנהג, מה טוב". ע"כ.

ולי ישנם הרהורי דברים בזה,
הלוא הבית יוסף הביא את דברי הכל בו שלא לתת אפר,
ולמה לא הוקשה לו לבית יוסף היאך פטר את תקנת חכמים בתלמוד
על ידי תקנת הראשונים לשבור כוס.

ולמה גם לא הקשה על הטור שממנו מבואר שהשווה את תקנת חכמים
למנהגים שהונהגו מאוחר יותר בקהילות ישראל השונות,
ובמפורש כתב שכל מקום ימשיכו במנהגם.

ואם בכל זאת הוקשה למורנו הגדול חכם בן ציון,
היה לו להקשות על מקור הדברים שהם הכל בו והטור
ועל בעלי המנהגים שהביאו בפשיטות את מנהג שבירת הכוס והתעלמו ממנהג נתינת האפר,
וכמבואר בבן איש חי ועוד.

ומתוך דברי עורכי הספר, נראה כאילו לא ראה מורנו הגדול את דבריהם,
וזה דבר שלא יעלה על הדעת, שמורנו הגדול הנודע בגאונותו האדירה,
ובעיונו המבעית בש"ס ובפוסקים,
והמפורסם כאחד מגדולי מרביצי התורה שבדור,
והעמיד תלמידים הרבה, וזה רק מקצת שבמקצת שבחו,
לא ראה את דברי הטור והבית יוסף.

ועל כן, נראה בדעת הכל בו,
שהבין שמדין הגמרא העיקר הוא לעשות זכר לחורבן בשעת הנישואין,
ומה שהביאה הגמרא את מנהג הנחת האפר, לא בדוקא,
אלא כך היה נראה להם מתאים וראוי, כדי שיתקיים לעתיד מקרא שכתוב (ישעיה סא ג):
"לשום לאֲבלי ציֹון, לָתת לָהֶם פאר תחת אפֶר'',
אבל כל שיש סיבה לשנות את המנהג
ולנהוג במקומו מנהג אחר זכר לחורבן, אין שום בעיה.

ולכן, בזמן הכל בו שלא היו מוחזקים בהנחת תפילין כל כך,
נהגו לשבור הכוס.

ובכלל, מדברי הטור נראה שאין צריך שום סיבה מיוחדת בשביל לשנות המנהג,
וכל שנהגו לעשות זכר שהוא לחורבן אפילו עטרה מעלה זית,
יצאו ידי התקנה, ואין לשנות מנהגם.

וכן נראה גם מהמאירי שכתב,
שיש מקומות שלא נהגו בהנחת אפר אלא משימים מפה שחורה זכר לחורבן,
ויש שנהגו בשבירת הכוס.

ולכן לא הוקשה לבית יוסף כלל,
כי העיקר לעשות זכר שהוא לחורבן.

ומה שהביא בשלחן ערוך רק מנהג הנחת האפר,
משום שדרכו להביא מה שנזכר מפורש בגמרא,
ובודאי שאין כוונתו לשנות המנהגים,
וכמו שכתב במפורש בהקדמתו לחיבורו הגדול הבית יוסף.

וזה טעמם של כל האחרונים שהביאו בפשיטות מנהג
שבירת הכוס והתעלמו ממנהג הנחת האפר,
מפני שכך נהגו במקומם.

וכן מבואר מדברי ערוך השלחן (אורח חיים סימן תקס ס"ו) שהביא מנהג הנחת האפר,
וכתב שאצלם המנהג במקום אפר לשבור כוס או לשים מפה שחורה "או שאר אבלות",
וכל דברים אלו לזכור חורבן ירושלים.

כלל העולה,
שאין עדיפות להנחת אפר משאר מנהגים שהתפשטו במשך הדורות.

ולבד מכל זה,
הנה ידוע ומפורסם שדרכו של מורנו הגדול היתה לעמוד בתוקף שלא
לשנות מנהגים קיימים ולא להנהיג אחרים במקומם,
ואיך יעלה על הדעת לכתוב בשמו שיש להנהיג הנחת אפר ולדחות מנהג שבירת הכוס,
וכמו שמשמע מדבריהם שם בתשובה,
'שאם ירצו גם כן לשבור הכוס כמנהג מה טוב'.

וכל שכן היום שיותר שייך טעמו של הכל בו שבעוונות הרבים
אין הכל מוחזקים בהנחת תפילין,
וכיון שאין לחלק בין חתן לחתן יש להמשיך במנהג שבירת הכוס.

ועוד שמורנו הגדול עבר בעצמו על כל ספרי זה (במהדורתו הראשונה תשמ"ב)
והעיר בכל מקום שרק היה נראה לו שאינו תואם את המנהג,
ואילו על מנהג שבירת הכוס לא העיר כלום.

ואף גם זאת שלא ראינו ולא שמענו מעולם שהוא עצמו
הנהיג כן בחופות שערך לתלמידיו הרבים ולשומעי לקחו,
ורק בבני משפחתו עורר לקיים מנהג זה,
ולכן לא אאמין כי יצא מפי קדשו לשנות מהמנהג,
והבא לנהוג כן לעצמו רשאי בכך, אולם ברבים אין להורות כן,
ובודאי שיש לקיים מנהג שבירת הכוס מן הדין ולא בתורת חומרה מבחינת מה טוב. ע"כ.

ובאמת, שכמה וכמה הלכות ישנן בספר "אור לציון" שכתבו
משם מורנו הגדול והאדיר רבנו בן ציון אבא שאול זצ"ל
[שפעם מרן זצוק"ל כינה אותו בשם "הנביא של הדור"],
ואילו תלמידיו שהם תלמידי חכמים גדולים שהיו עמו עשרות שנים,
ושמעו את שיעוריו תמידים כסדרם, מעידים שלא היתה כן דעתו,
וכמו שכתב מרן מלכא הראשון לציון זצוק"ל בספרו
(שו"ת יביע אומר חלק ט אורח חיים סוף סימן קח)
וזו לשונו מילה במילה: בשבטי ישראל אודיע נאמנה,
כי לפי עניות דעתי, אסור לסמוך על הפסקים שהובאו באור לציון חלק ב' 
[וכן לחלקים ג' ד' שנדפסו לאחר פטירתו],
מבלי לעיין היטב בשורשם של הדברים, ובדברי האחרונים, 
'דלאו מר בריה דרבינא חתים עלייהו'
[אין בנו של החכם חתום עליהם, כלומר,
אין אחריות על תשובות אלו שנכתבו באמת מאותו גדול.

וכמו שכתב מרן הבית יוסף (שו"ת בית יוסף דיני יבום סימן ד),
כשנראה איזו תשובה בשם אדם גדול שאין הדעת נוחה הימנה,
אין להתבהל ולומר מי ימלאנו לבו לחלוק על תשובה זו,
ומי יבוא אחר המלך, וכל שכן אנחנו יתמי דיתמי,
כי תשובתו בצידו, ויש לנו רשות לומר שלא אמרה אדם גדול זה מעולם,
כמו שאמרו בגמרא (יבמות כב ע"א) 'לאו מר בריה דרבינא חתים עלה'. ע"כ.],

וכמה דברים מהפסקים הללו נאמרו בשעת חוליו של הרה"ג ר' בן ציון שאול ז"ל,
ותלמידיו הוסיפו וגרעו כפי שעלה על דעתם,
וסברו שכן דעת רבם, ואיך אפשר לסמוך על זה,
כאשר אין האיש בביתו,
וכן העיד אחד מתלמידיו בספר קול אליהו תוופיק (ח"א אורח חיים ס"ס יד):
"ומה שכתב בשו"ת אור לציון חלק ב' להתיר, ידוע דלאו מר בריה דרבינא חתים עלה".

ויודע אני מעשה שהיה, ששאלוהו על מה שנכתב,
בטרם הודפס, והראוהו שזה נגד ההלכה, וביקש שיאמרו למדפיסים לתקן,
ולא אבו שמוע, והתנצל שמפאת חוליו לא יכול לעשות כנגדם מאומה.

גם הוגד לי מפי מגידי אמת, שחלק מהתשובות הללו אמרן בעל פה,
ביציאתו מבית הכנסת, ותלמידיו היו שואלים אותו בדרך,
והוא משיב, והלכו וכתבו אותם וצירפום לתשובותיו,
ומפאת חוליו לא היה יכול לעצור בעדם.

כי על כן, מצוה לפרסם ולהודיע ברבים,
שבודאי לא נוח לו לאותו צדיק לתלות בו 'בוקי סריקי'
[כדים ריקים, דהיינו אל תאמרו עליו שאמר דברים בטלים חס ושלום],
אשר נכתבו בלי עיון כראוי, ולסמוך על מה שנדפס באור לציון חלק ב' [ג, ד,]
 להלכה ולמעשה, על ידי תלמידיו, אשר לא ידעו ולא יבינו בחשכה יתהלכו.

וכבר היה כן לעולמים, וכמו שכתב הרא"ש (פרק ג מועד קטן סימן ג) בשם רבנו תם,
ולא סומכים אנו על דברי בעל הלכות בדבר זה,
כי רב יהודאי גאון בעל ההלכות, מאור עינים היה [עיוור],
ופעמים שהיו תלמידיו כותבים בשמו את אשר לא ציוה ולא עלתה על לבו. ע"כ.

ולשומעים ינעם ועליהם תבוא ברכת טוב. עד כאן לשון מרן זצוק"ל.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 192-164


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=