מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
אומנות הקבלה
שורה אחת בכתובה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
הבטחת הקב"ה לאשה
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
תדמית
היום המסוגל לשידוכים
שינויים בשם- כתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
על ה' יזעף ליבו
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
קבלת ברכה
בין אדם לחברו מתכפר?
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
הזמנת רחוקים מתורה
"לא טוב היות האדם לבדו"
טיפוח החן
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה היא הבית!
מסר לבעל היקר!
וידוי ביום החופה
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
עצות והנהגות טובות לאשה
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
האשה - חומה לבעלה
במה תלויה שמחת הבית?
טבעי שזו את
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
חופה בבין השמשות
תקנה טובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
ניצול הזמן
תענית לבני אשכנז
הנהגות חשובות לבית היהודי
מקוה ביום החופה
המקום
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
חופה לפני השקיעה
טעם התקנה
תאריך מוקדם
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
חרם על הבחורים
הדרך הקצרה לשידוך
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
דע את זכויותיך / חובותיך?
לא עשו קנין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
בני ספרד
ערך חיי הנישואין
בחור ובעולה מאחר
בחור ובעולת עצמו
התרפאה המשפחה
הסבא עם הכלה יד ביד
שבע ברכות בבית האבל
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
קביעת חתונה בשנת האבל
השתתפות בחתונה
נוסח החתן
ח. ביאור הנוסח
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
נשיאת חן
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
הכתובה בארמית
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
השתתפות בשבת חתן
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
בין האירוסין לחתונה
חוץ לארץ
מרוקו
המערערים
איסור שינוי מנהג
ספר התורה ממקום למקום
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
פסק זמן של התבוננות
שמחת הלב
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
שבת - היום השביעי
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
עליית החתן לתורה
לא ידעו ולא יבינו
בחור ואלמנה
מחלל שבת
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
שם נוסף לאבא
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
עזר כנגדו
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
שני שמות עריסה
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
'דחזו ליכי'
רודף שלום...!
שני שמות יהודי וגויי
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הכל לפי הענין
במי תלויה פרנסת הבית?
צילומים
מסר לרעיה יקרה!
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
במה קונה איש את אישתו?
התנגדות לכתיבת שם האב
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
מנהיגות
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הוספת שם - בכתובה
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
כל המוסיף גורע- כתובה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
אב מאמץ
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
שם משפחה בכתובה
יציאה לחוץ לארץ
קבלת רשות
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
ראיה בפגישות
בן/בת הנידה
בן תורה
הוא לא בן אדם
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
התערבות ההורים
בחירת שידוך - תפילה
התנגדות ההורים לגיורת
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
בדיקת שמות החתן והכלה
דעת תורה
תבנית מוגדרת
פגישה מוקדמת
ענוה
מידע בעייתי על המשודכים
גיל נישואי הבת
שני אחים לשתי אחיות
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
תאריכים מסויימים
אין להקל
התנגדות הורים בנישואין
סיום הש"ס / לישא אשה ?
שידוכים מיוחדים שמות שווים
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
שינויים בנוסח
אח צעיר לפני אח גדול
בררנות יתר
בושה ובזיון מצד ההורים
צביעת השיער
איסור נגיעה במשודכ/ת
קנין
"דברים היוצאים מלב טהור..."
לא זכו
פגישה במקומות אסורים
משך זמן הפגישות
פגישה אחרונה
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
אופן ההיתר לברר
הוצאות מיותרות
הוחלפו הכתובות
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בשמים לכלה
חלופת מכתבים
מעלית
מסירה מיד ליד
הלכות טהרה
הליכות והנהגות
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
העיקר שתהיה ברכה
תמונות משפחתיות
לשון הרע ורכילות
מקום הפגישות
יראת השמים של המשודך
חתימת השטר
כספי מעשר
אל תלחץ
קודם יראת שמים
לא לבייש בת ישראל
קנין כספו
דעה משובשת?!
גר צדק
כתיבת התנאים
גם היהלום קטן הוא
הגינות ויושר בקנין
שבוע קודם החופה
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שבירת צלחת
חגיגת השידוכים [וורט]
חלוקת סיגריות
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
חודש מנחם אב
האירוסין כיום
חֵ נָ ה
מתנות
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
זריזות במועד הנישואין
שבת קודש
מוצאי שבת
תעניות
חתונה בימי העומר
תיקון לאחר החתימות
חתונה בבין המצרים
שידוך לזוג שאינם שומרים
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
תפילין רבנו תם
סימן טוב
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
קיום לתיקון
נוסח הקיום
צילומים בקדושה
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
איך מוצאים את האישה הנכונה
הגעה לאולם
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
כתובה לכתחילה
ענין השידוכין
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
תפילה
אין אישות בלי כתובה
ערב שבת
זמן התשלום
שידוכים לחרדים
תיקון בתאריך מוקדם
בנחת ומתינות
בעל תשובה
אפר בראש החתן
טעימת הכוס
ברכות ברמקול
כסף
טבעת
טבעת זהב או כסף
אבן טובה
הטבעת בידו
שווה פרוטה
מקום הקיום
רק אין יראת שמים
ברכות בפני פריצות
פסוקים ומאמרים
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
לבוש צנוע
שידוכים לדתיים
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
מיקום החתן והכלה בחופה
"אל תטוש תורת אמך"
יין אמיתי
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
סוגריים
החוט המשולש - תשלום השדכנות
מילוי חלל - טיוט
דמי שדכנות בחסד
ללמוד ולהבין
ערב שבת
חול המועד
ימי העומר
בין המצרים
יין לבן
מהתורה או מדברי חכמים
חול המועד
תיבה תלויה
באור ברכת האירוסין
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
מנין עשרה
ליווי בנרות
מצוה גדולה
קריאת התורף
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
ברכת שהחיינו
להתעטף בציצית
מעשה הקנין
חלוקת הברכות
טעם הקנין
שכח טבעת
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
אחיזה בימין
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
שבירת כוס - זכר לחורבן
תמונת הכלה
יין אמיתי
כולם עומדים
כוונה בברכת הגפן
ברכות מהכתב
טעות בסדר הברכות
טבעת המלך
ביאור שבע ברכות הנישואין
טבעת לאיש
זכוכית
גר וגיורת
מזיגת הכוס
ידיעת הסכום
כל גדולי עולם
יראי שמים
טעימת הכוס
איסור יחוד
הכתובה
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
כולם עומדים
ריקודים מעורבים
יכירו וידעו
כוס היין
סמוכים לעד לעולם
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
איסור הסתכלות בכלה
הגבהת הכלה
הפסק בין נטילה להמוציא
טעימת הכוס
ליווי החתן והכלה
ברכת חתנים בעשרה
עטיפת הכוס
מחזיר גרושתו
וידוי
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
הכרת החתן והכלה
תחת כיפת השמים
פרישת הטלית
ניגון הברכות
שם המשפחה - כלה גרושה
העדים - לא קרובי משפחה
כלה גרושה
טלויזיא. אינטרנט.
שני העדים
חופה בבית כנסת
שותפות בחנות
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן דומה למלך
טבעת הקידושין
לימוד תורה בליל הנישואין
ממהר ללכת
לא אכל כזית
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
לימוד תורה בעיון
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
תענית אסתר
בגדי כבוד
בני אשכנז
בכל החתונות
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
"מנהג" אותיות "גהנם"
לא ברבים
ישיבה מעורבת
זהירות מונעת אסון
חופת נידה - דחיית חתונה
כבוד הבריות
כיסוי ראש
יד ביד לא ינקה
עדי יחוד
לא לשם יחוד
גילוח ותספורת
תפילה בציבור
חדר יחוד - בני ספרד
החזרת החפץ
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
הברכה הגדולה ביותר
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
פעמיים באהבה
החתן עם הכלה יד ביד
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
צילום אחיזת הכתובה
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ללא אבנט
טבעת לחתן?!
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
איסור נגיעה
ריקוד לפני הכלה
ריקוד במטפחת עם הכלה
שבע ברכות
ירידת הדורות
חתן וכלה בשמחה אחרת
כיסוי פני הכלה
הפרדה מליאה
'מצוה טאנץ' בזמנם
לא לדבר
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
בקול רם
יסודתו בהררי קודש
שבע ברכות בסוכה
הכל נשאר במשפחה
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
ז. נוסח השבועה
העצבות היא בידי האדם
קבלת היסורים בשמחה
"ואברהם זקן"
"תהיה לה ישועה גדולה"
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
שלשה אנשים
צירוף קטן לשלשה
"אשר ברא" עם בני ביתו
שבעה מלאים
לדבר אל הרובד הגבוה
הסרת הכפפה
כאילו היא לא חולה
"אשת חבר הקני"
הדרך החכמה לניהול שידוכים
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
חכמה זו יראת שמים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
"היום היה לי יום של ישועות"
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
מלאכה. וידוי.
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
העצבות היא בידי האדם
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
חבל להפסיד תורה של רבים
משקפי האמונה
תעודה משלמה המלך
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבע ברכות עד השקיעה
הרי את מקודשת
שבע ברכות בליל הסדר
השתתפות החתן והכלה
מה לך נרדם
החתן והכלה יצאו
הקידושין - האשה נקנית
העיקר שהיא שומעת
החתן קובע
שבעה אכלו פת
המברך אוכל פת
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
כולכם חייבים בכבודי
גדולי רבני אשכנז
השבועה בכתובה מקורות טהורים
הרם קולך
ט. צורת השבועה
מחיצה
ברכת מעין שבע
תאריך לועזי
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
ספרדי אצל חתן אשכנזי
העליה לתורה
אשכנזי אצל חתן ספרדי
חופה ביום ויחוד בלילה
כזית פת לחתן ולכלה
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
התנאים לשבע ברכות
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
יא. טענות המערערים על השבועה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
קריאת התנאים:
להזהר מלשון הרע בשידוכים
ביטול שידוכין
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
חכמת לב
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
שבת חתן - בית מלון
פרק כו כתיבת שטר תנאים
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
חתימת החתן
מנהג חוץ לארץ
חינוך במחשבה תחילה
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יחוס
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מילויים שונים - כלה בעולה
זריקת סוכריות?!
שכר שדכנות
"חכם לב" = רצון!
רצון הצדדים
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שם ומשפחה
תורת חסד על לשונה
אשה כשרה עושה רצון בעלה
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
"אין כמו התורה!"
גדול כח הרצון
יב. תשובה למערערים
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
פרק ד חינוך הילדים
ראשית עריסותיכם...
יבואו טהורים
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
אין טעויות
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
לשאול עצת המורה
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
איפה מגיע כח הרצון?
גודל האחריות בשידוכין:
הלימוד משליחות אליעזר:
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
סוף דבר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
25/06/2024
184

 לעולם ישא אדם בת ת״ח :


 בפסחים(דף מ״ט א׳) ת״ר לעולם ימכור אדם 
כל  מה שיש לו וישא כת ת״ח וישיא בתו לת״ח, 
וכ״כ הרמב״ם
(פכ״א מאסו-ב הליב/ וצ״ב) למה צריך שימכור כל מה שיש לו, 
דהא פסק בשו״ע או״ח (סי׳ תרני )
מי שאין לו אתרוג או שאר מצוה עוברת אין צריך לבזבז עליה הון רב, 
וכמו שאמדו המבזבז אל יבזבז יותר מחומש אפי׳ מעוה עוברת, 
ודוקא בדי של א לעבוד על איסור לאת עשה צריך לתת כל מכוונו, 
ובמו שפסק הרמ״א ביו״ד
(סי׳ קנ״ז ׳א/ משא״ב)

 כדי לקיים מ״ע אינו צריך לבזבז הון רב, 
 וא״כ כדי לישא ב ת ת״ח דלא הוי מצוה גמורה ד הא מצות 
פו״ר מקיים ג ס כשאינה ב ת ת״ח, 
והמצוה שיהיו לו בנים ת״ח הוי רק הידור מצוה או דקדוקי מצוה, 
מדוע צריך שיתן כ ל אשר לו כ די לקיים מצוה זו. 

 והנה בטור ושו״ע אה״ע,
(סי׳ ב׳  איתא לעולם ישתדל אדם לישא בת ת״ח  ולהשיא בתו לת״ח, 
ולא כתב בלשון חיוב וגם לא כתב שימכור כל מה שיש לו. 

ובשו״ת התעוררות תשובה
(אהיע סי׳ ייג) כתב הגדר בזה עפ״י הרמב״ם 
(פ-ו מהל׳ דעות היב) מצות עשה להדבק בחכמים 
 ותלמידיהם כדי ללמוד ממעשיהם כענין שנאמר ובו תדבק, 
לפיכך צריך אדם להשתדל שישא בת ת״ח וישיא בתו לת״ח 
ולאכול ולשתות ע ם ת״ח שנאמר ולדבקה בו, 
וכ״ב בספר המצוות (מיעת) והמקור הוא מהספרי. 

לבן הוי ב כלל נדע, לכן ה עלה שא״צ ליתן רק חומש ו לא יותר. 

פתחא זעירא גבריאל טז אכן ברמב״ם (פכ״א מאסו״ב הל״ב) 
כתב לעולם ימכור אדם כל ביה שיש לו וישא בת ת״ח שאם מת או גולה בגיו ת״ח, 
וכן ישיא בתי לת״ח שאין דבר מגונה ולא מריבה בביתו של תלמיד החכם, 
ומבואר דהטעם שישא בת ת״ח כדי שיהיו בניו ת״ח, 
והטעם שישיא בתו לת׳׳ח משום שלום בית׳ וזהו נמי הטעם שימכור כ ל מה שיש לו. 

 ועוד י״ל בשיטת הרמב״ם עפ״י השטמ״ק בכתובות (דף ברט אי) 

 שהקשה דבמדרש מיק-ר פל׳׳ד ט-מ הביא מעשה שר״ט נתן לר״ע 
שעז מאות קונטרין דכסף כדי לקנות שדה שיתפרנסו ממנה ויוכלו לעסוק בתורה,
והלך ר״ע וחילק את זה לסופרים ומתנייא ואלו שעוסקים בתורה,
וכששמע מזה ר״ט אמר לר״ע איך יתכן שאדם יתן את כל אשר לו 
הדי אמרו המבזבז אל יבזבז יותר מחומש, 
וענה לו ר״ע שכתוב פזר נתן לאביונים צדקתו עומדת לעד,
 א״ב מוכח דשפיר שרי לבזבז יותר מחומש. 

ותי׳ דלא אמרי׳ הכי אלא לת״ת כמו שעשה ר״ע, 
משא״ב לעניים לא יבזבז יותר מחומש. 

ומבואר עב״פ דבשביל ח״ת יבזבז אפי" כל ממונו. 

 וכ״ב באהבת חסד (להחפץ חיים, פיכ אות ד׳)
 אחר שהביא שיטח מקובצת הנ״ל, 
ודל אבל להחזקת התורה מצדד בספר שיטה מקובצת 
 (בתיבות דף מיט) דלא שייך זה בלל, וכן בדין, 
אחרי שעבור זה יש לו חלק בשכר תורתו כמו 
שבתייגו ביששכר וזבולון ששבט זבולון היה מחזיק לשבט יששכר והיה נוטל חלק בשכר תורתו, 
ובדאיתא במ״ר (פרשה נשא) למה זכה זבולון להקריב שלישי לנשיאים, 
לפי שחיבב את התורה, והרחיב ידיו לפזר ממונו ליששכר, 
כדי שלא יצטרך שבט יששכר לפרנסה, ולא יתבטל מלעסוק בתורה, 
לפיכך זכה זבולון להיות שותף לתורה והיה חבירו של יששכר וכר. 

ד״א קערה כעד לחם שהיה מאכילו, 
מזרק כנגד היץ שהיה משקהו, 
ולמה היה של כסף שגם כטף היה נותן לו לעשות כל צרכו וכר, 
שניהם מלאים סולת וגר שניהם היו נוטלין שכר תורה ביחד, 
ושניהם היו מתפרנסין ביחד וכר, שכשם שהיה לזבולון חלק בשכר תורתו, 
כך היה ליששכר חלק בממונו של זבולון ע״ש, 
מכל זה משמע שההחזקה היה הרבה יותר מחומש, 
ומציגו בדברי הדל בכמה מקומות ראיה מיששכר הבולון לדורות הבאים, 
ואיך נאמר שבדורותינו נמנע מזה,
 אלא ודאי דכיון שיש ל ו על ידי ההחזקה בשכר תורתו, 
אין שייך ע״ז שיעור, וכמו שיוסיף להחזיק בן יתוסף לו חלק בשכר התורה. 

 וכ׳׳ב הצל״ח פסחים (דף מ׳ט ע״ב) אהא דכתובות
 (דף קייא ע״ב) פריך עה״פ ואתם הדבקים בה׳ אלקיכם חיים כולכם היום 
וכי אפשר לידבק בשכינה, אלא כל המשיא בתו לת״ח 
והעושה פרקמטיא לת׳׳ח והמהנה ת״ח מנכסיו מעלה עליו הכתוב כאילו מדבק בשכינה, 
ואמרי׳ ה ת ם דאע״ג שמי שלא משתמש באור תורה אין אור תורה מחייהו בתחיית המתים, 
אבל מי שמהנה לת״ח מנכסיו זוכה לתחיית המתים, 
והיינו דזכות של החזקת תורה הוי כמו מי שעוסק בתורה, 
ומשמע מזה רהמעלה שמשיא בתו לת״ח היינו נמי משום שמחזיק ת׳׳ח.

 ולפי״ז את ישפיר מדוע ימכור א דם כל מה שיש לו וישיא בתו לת״ח, 
משום ד בהחזקת תורה ליבא ה בלל דאל יבזבז יותר מחומש. 

 אלא דצ׳׳ע ממש״ב הרמב׳׳ם
(פיח מהל׳ ערכץ הי׳ג) שלעולם לא יקדיש א דם ולא יחרים את כל רכושו, 
והעושה כן אץ זו חסידות אלא שטות שהרי מאבד את כל ממונו, 
אלא בל המפזר ממונו במצוות אל יפזד יותר מחומש, 
מבואר ד ההלכה דאמרי׳ בכתובות (דף נ׳ ע׳א) 
שתקנו באושא שהמבזבז א ל יבזבז יותר מחומש 
הוי הלכתא שהעושה כן עובר על דע תתורה, 
ועוד מוכח ד לא הוי הלכתא רק בצדקה א לא ב כל המצוות. 

 אמנם בבר הקשו ממש״ב הרמב״ם בפיה״מ
(פאה פיא ברא) שאם נותן יותר מחומש יש בזה מ רת חסידות. 

ותירץ ב אהבת ח סד (פי״ט אות ד׳ כהגה-ה)
 דאיכא חילוק בין היבא דקיימי עניים שחייב לתת לו די מחסורו 
אשר יחסר לו ובין היכא דלא קיימי עניים, 
והביא שכ״כ לחלק בברכי יוסף. 

ולפי״ז י״ל דלישא בת ת״ח הוי במו שעניים קיימי לפניו. 

 ועיי׳ שם בהנה״ה שיישב לפי״ז את קושית הגבורת 
ארי בתענית אהא דאמרי׳ התם שאלעזר איש בירתא הי׳ נותן לצדקה 
כל מ ה שיש לו והרי זה יותר מחומש. 

ותירץ דהוי כבלו שקיימי לפניו עניים. 

 ומ״מ כתב שם החפץ חיים שאת כל נכסיו לא יתן, 

ולפי״ה י״ל דגם מה שאמרו שימכור אדם  ל מדג שיש לז ל ישא ב ת ת״ח, 
היינו כל מה שיש לו בביתו וכמו אלעזר איש בידתא, 
אבל ודאי שלא ימכור את כל נכסיו ועוד י״ל ד הא דאמרי׳ 
שימכור אדם כל מה שיש לד וישא בתורה וישיא בתו לת״ח, 
ודאי דאינו חייב בזה, 
xxx xx xxxxx xxxx xxxxxxx xxxx xxxxxx xxxxx xxxxxxxxxxx
שיזכה לבנים ת״ח ימכור כל אשר לו. 

 ובזה יובן דברי המדרש
(ויקיר פל׳ד י״ד) שבימי ר׳ תנחומא היו ישראל צריכים לגשם ובאו אצלו 
והוא גזר ת ענית פעמיים ולא ירדו גשמים בפעם השלישית הוא אמר ל כל העם שיחלקו צדקה, 
ק ם אחד ולקח בל מה שהיה לו בתוך ביתו ויצא ל חלק לצדקה,
 זעיי״ש שפגע בגרושתו והתמלא עליה רחמים ונתן לה צדקה ומכות זה ירדו גשמים. 

ומדנקט , במדרש שאותו אדם לקח כל מה שהיה לו בתוך ביתו, 
משמע שאפי יתן כ ל אשר לו לצדקה גמי הוי זכותו גדול. 

 ולפי״ז מובן למה השמיטו הטור והשדע האדאמרי׳ 
ימכור בל אשר ל ו ורק כתבו שישתדל לישא ב ת ת״ח, 
כיון דאין חיוב למכור ב ל אשר לו והוא רק משום חביבות מצוה. 

 וכדאי לציין לדברי דזזוה״ק(פרעות לך, דף צ״א ע׳ב) 
אמר רבי חייא מאן דאתכשוץ עובדוי באן אתר יתבע ה הוא זווגא דיליזה, 
א״ל ה א תניג־ן (פסחים מ׳׳ט) לעולם ימכור אדם וכר וישא בת תלמיד ח כם 
דת״ח פקדונא דמאריה אתפקדן בידיה. 

מזה הוכיח באגרא ד פרקא (אות פ״ז) 
דמי שמהדר לישא ב ת תלמיד ח כם יזמינו לו ב ת זוגו ממש, 
עיי״ש ותבין עומק הדבר. 

 וראה גם בעין אליעזר (להרב אליהו שיק על אגרות השיט, פסחים דף מ״ט ע״ב) 
שהביא בשם הגאון רבי שלמה נ״י מו״ץ דק״ק ווילנא. 

ח״ל ולענ״ד נראה בעיקר קושית הרב הגאון המחבר נ״י דהאיך 
אמרו ד לעולם ימכור וכר, דלולא דמסתפיגא הייתי אומר ר הא ראמר לעולם ימכור וכר, 
אינו ר׳׳ל למכור ממש ולהוציא המעות כדי להשתדל ולהשיג לישא בת תלמיד חכם, 
דאפשר ד זה ב אמת אינו מחוייב. 

אלא ר״ל ד אם מבקשים ממנו כ תובה גדולה בשביל שהיא ב ת תלמיד חכם, 
ועל דרך דתנן (בכתובות דף י׳ג) דב״ד של  כהנים היו גובין ל בתולה ד׳ מ אות זוז, 
ואין לו קרקע כדי שיעור ה כתובה שרוצין ממנו, 
ומטלטלין האלא משתעבדי ל כתובה בזמן הגמרא, 
על זה אמרו דימכור כל מה שיש לו ויקח בעבור זה קרקע 
בדי שיהיה לו שיעור קרקע שהוא צריך לשעבד לצורך הכתובה, 
ובזה ל א שייך דהמבזבז וכר ד הא אינו אלא שעבוד בעלמא, ולע׳׳ע ה וא שלו.

 אמנם כ ל זה בזמן הגבר,
 אבל האידנא דתקגו הגאונים ז״ל דמטלטלי משתעבדי ל כתובה אין מקום למכירה זו, 
ד הא יכול לשעבד המטלטלץ עצמן,
 ולפיכך השמיטו הטור ז״ל, 
אכן הרמב״ם ז״ל הביאו ל הלכה משום דדרכו ז״ל שלא להשמיט שום דין הנזכר בגפר, 
אף שהאידנא נשתנה הדין כידוע. 

ועי״ל ד כל מה שיש לו לאו בדווקא, 
דהא צריך להשאיר קרקע כדי שיעור הכתובה, 
ד הא אסור לומר לאשתו הרי כתובתיך מונחת על השולחן. 

 עוד יש ליתן טעם ל השמטת הטור ז״ל דאפשר דסובר דהאידנא 
 אינו נוהג דין ת״ח לענין זה דיהי׳ צריך למכור כ ל מ ה שיש לו,
 וכה״ג כ תב הרמ״א ז״ל (ביו־ד סי׳ רפרג סעיף ד) 

דאין דין ת״ח בזמן הזה לענין שיתן לו המבייש ליטרא ד דהבא 
[ועי׳ בש״ך חו״מ סימן א׳ ס״ק י״ט שכתב דבתשובת מהרי״ט ז״ל חולק ע״ז ע״ש, 
אבל מ״מ להשתדל לישא בת ת״ח זה מחויב גם האידנא] עיי״ש.


מתוך הספר נטעי גבריאל (שידוכים ותנאים)עמודים טו - יט


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=