מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
אומנות הקבלה
שורה אחת בכתובה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
הבטחת הקב"ה לאשה
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
תדמית
היום המסוגל לשידוכים
שינויים בשם- כתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
על ה' יזעף ליבו
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
קבלת ברכה
בין אדם לחברו מתכפר?
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
הזמנת רחוקים מתורה
"לא טוב היות האדם לבדו"
טיפוח החן
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה היא הבית!
מסר לבעל היקר!
וידוי ביום החופה
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
עצות והנהגות טובות לאשה
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
האשה - חומה לבעלה
במה תלויה שמחת הבית?
טבעי שזו את
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
חופה בבין השמשות
תקנה טובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
ניצול הזמן
תענית לבני אשכנז
הנהגות חשובות לבית היהודי
מקוה ביום החופה
המקום
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
חופה לפני השקיעה
טעם התקנה
תאריך מוקדם
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
חרם על הבחורים
הדרך הקצרה לשידוך
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
דע את זכויותיך / חובותיך?
לא עשו קנין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
בני ספרד
ערך חיי הנישואין
בחור ובעולה מאחר
בחור ובעולת עצמו
התרפאה המשפחה
הסבא עם הכלה יד ביד
שבע ברכות בבית האבל
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
קביעת חתונה בשנת האבל
השתתפות בחתונה
נוסח החתן
ח. ביאור הנוסח
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
נשיאת חן
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
הכתובה בארמית
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
השתתפות בשבת חתן
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
בין האירוסין לחתונה
חוץ לארץ
מרוקו
המערערים
איסור שינוי מנהג
ספר התורה ממקום למקום
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
פסק זמן של התבוננות
שמחת הלב
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
שבת - היום השביעי
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
עליית החתן לתורה
לא ידעו ולא יבינו
בחור ואלמנה
מחלל שבת
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
שם נוסף לאבא
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
עזר כנגדו
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
שני שמות עריסה
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
'דחזו ליכי'
רודף שלום...!
שני שמות יהודי וגויי
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הכל לפי הענין
במי תלויה פרנסת הבית?
צילומים
מסר לרעיה יקרה!
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
במה קונה איש את אישתו?
התנגדות לכתיבת שם האב
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
מנהיגות
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הוספת שם - בכתובה
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
כל המוסיף גורע- כתובה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
אב מאמץ
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
שם משפחה בכתובה
יציאה לחוץ לארץ
קבלת רשות
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
ראיה בפגישות
בן/בת הנידה
בן תורה
הוא לא בן אדם
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
התערבות ההורים
בחירת שידוך - תפילה
התנגדות ההורים לגיורת
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
בדיקת שמות החתן והכלה
דעת תורה
תבנית מוגדרת
פגישה מוקדמת
ענוה
מידע בעייתי על המשודכים
גיל נישואי הבת
שני אחים לשתי אחיות
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
תאריכים מסויימים
אין להקל
התנגדות הורים בנישואין
סיום הש"ס / לישא אשה ?
שידוכים מיוחדים שמות שווים
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
שינויים בנוסח
אח צעיר לפני אח גדול
בררנות יתר
בושה ובזיון מצד ההורים
צביעת השיער
איסור נגיעה במשודכ/ת
קנין
"דברים היוצאים מלב טהור..."
לא זכו
פגישה במקומות אסורים
משך זמן הפגישות
פגישה אחרונה
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
אופן ההיתר לברר
הוצאות מיותרות
הוחלפו הכתובות
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בשמים לכלה
חלופת מכתבים
מעלית
מסירה מיד ליד
הלכות טהרה
הליכות והנהגות
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
העיקר שתהיה ברכה
תמונות משפחתיות
לשון הרע ורכילות
מקום הפגישות
יראת השמים של המשודך
חתימת השטר
כספי מעשר
אל תלחץ
קודם יראת שמים
לא לבייש בת ישראל
קנין כספו
דעה משובשת?!
גר צדק
כתיבת התנאים
גם היהלום קטן הוא
הגינות ויושר בקנין
שבוע קודם החופה
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שבירת צלחת
חגיגת השידוכים [וורט]
חלוקת סיגריות
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
חודש מנחם אב
האירוסין כיום
חֵ נָ ה
מתנות
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
זריזות במועד הנישואין
שבת קודש
מוצאי שבת
תעניות
חתונה בימי העומר
תיקון לאחר החתימות
חתונה בבין המצרים
שידוך לזוג שאינם שומרים
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
תפילין רבנו תם
סימן טוב
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
קיום לתיקון
נוסח הקיום
צילומים בקדושה
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
איך מוצאים את האישה הנכונה
הגעה לאולם
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
כתובה לכתחילה
ענין השידוכין
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
תפילה
אין אישות בלי כתובה
ערב שבת
זמן התשלום
שידוכים לחרדים
תיקון בתאריך מוקדם
בנחת ומתינות
בעל תשובה
אפר בראש החתן
טעימת הכוס
ברכות ברמקול
כסף
טבעת
טבעת זהב או כסף
אבן טובה
הטבעת בידו
שווה פרוטה
מקום הקיום
רק אין יראת שמים
ברכות בפני פריצות
פסוקים ומאמרים
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
לבוש צנוע
שידוכים לדתיים
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
מיקום החתן והכלה בחופה
"אל תטוש תורת אמך"
יין אמיתי
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
סוגריים
החוט המשולש - תשלום השדכנות
מילוי חלל - טיוט
דמי שדכנות בחסד
ללמוד ולהבין
ערב שבת
חול המועד
ימי העומר
בין המצרים
יין לבן
מהתורה או מדברי חכמים
חול המועד
תיבה תלויה
באור ברכת האירוסין
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
מנין עשרה
ליווי בנרות
מצוה גדולה
קריאת התורף
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
ברכת שהחיינו
להתעטף בציצית
מעשה הקנין
חלוקת הברכות
טעם הקנין
שכח טבעת
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
אחיזה בימין
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
שבירת כוס - זכר לחורבן
תמונת הכלה
יין אמיתי
כולם עומדים
כוונה בברכת הגפן
ברכות מהכתב
טעות בסדר הברכות
טבעת המלך
ביאור שבע ברכות הנישואין
טבעת לאיש
זכוכית
גר וגיורת
מזיגת הכוס
ידיעת הסכום
כל גדולי עולם
יראי שמים
טעימת הכוס
איסור יחוד
הכתובה
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
כולם עומדים
ריקודים מעורבים
יכירו וידעו
כוס היין
סמוכים לעד לעולם
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
איסור הסתכלות בכלה
הגבהת הכלה
הפסק בין נטילה להמוציא
טעימת הכוס
ליווי החתן והכלה
ברכת חתנים בעשרה
עטיפת הכוס
מחזיר גרושתו
וידוי
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
הכרת החתן והכלה
תחת כיפת השמים
פרישת הטלית
ניגון הברכות
שם המשפחה - כלה גרושה
העדים - לא קרובי משפחה
כלה גרושה
טלויזיא. אינטרנט.
שני העדים
חופה בבית כנסת
שותפות בחנות
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן דומה למלך
טבעת הקידושין
לימוד תורה בליל הנישואין
ממהר ללכת
לא אכל כזית
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
לימוד תורה בעיון
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
תענית אסתר
בגדי כבוד
בני אשכנז
בכל החתונות
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
"מנהג" אותיות "גהנם"
לא ברבים
ישיבה מעורבת
זהירות מונעת אסון
חופת נידה - דחיית חתונה
כבוד הבריות
כיסוי ראש
יד ביד לא ינקה
עדי יחוד
לא לשם יחוד
גילוח ותספורת
תפילה בציבור
חדר יחוד - בני ספרד
החזרת החפץ
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
הברכה הגדולה ביותר
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
פעמיים באהבה
החתן עם הכלה יד ביד
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
צילום אחיזת הכתובה
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ללא אבנט
טבעת לחתן?!
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
איסור נגיעה
ריקוד לפני הכלה
ריקוד במטפחת עם הכלה
שבע ברכות
ירידת הדורות
חתן וכלה בשמחה אחרת
כיסוי פני הכלה
הפרדה מליאה
'מצוה טאנץ' בזמנם
לא לדבר
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
בקול רם
יסודתו בהררי קודש
שבע ברכות בסוכה
הכל נשאר במשפחה
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
ז. נוסח השבועה
העצבות היא בידי האדם
קבלת היסורים בשמחה
"ואברהם זקן"
"תהיה לה ישועה גדולה"
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
שלשה אנשים
צירוף קטן לשלשה
"אשר ברא" עם בני ביתו
שבעה מלאים
לדבר אל הרובד הגבוה
הסרת הכפפה
כאילו היא לא חולה
"אשת חבר הקני"
הדרך החכמה לניהול שידוכים
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
חכמה זו יראת שמים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
"היום היה לי יום של ישועות"
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
מלאכה. וידוי.
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
העצבות היא בידי האדם
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
חבל להפסיד תורה של רבים
משקפי האמונה
תעודה משלמה המלך
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבע ברכות עד השקיעה
הרי את מקודשת
שבע ברכות בליל הסדר
השתתפות החתן והכלה
מה לך נרדם
החתן והכלה יצאו
הקידושין - האשה נקנית
העיקר שהיא שומעת
החתן קובע
שבעה אכלו פת
המברך אוכל פת
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
כולכם חייבים בכבודי
גדולי רבני אשכנז
השבועה בכתובה מקורות טהורים
הרם קולך
ט. צורת השבועה
מחיצה
ברכת מעין שבע
תאריך לועזי
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
ספרדי אצל חתן אשכנזי
העליה לתורה
אשכנזי אצל חתן ספרדי
חופה ביום ויחוד בלילה
כזית פת לחתן ולכלה
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
התנאים לשבע ברכות
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
יא. טענות המערערים על השבועה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
קריאת התנאים:
להזהר מלשון הרע בשידוכים
ביטול שידוכין
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
חכמת לב
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
שבת חתן - בית מלון
פרק כו כתיבת שטר תנאים
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
חתימת החתן
מנהג חוץ לארץ
חינוך במחשבה תחילה
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יחוס
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מילויים שונים - כלה בעולה
זריקת סוכריות?!
שכר שדכנות
"חכם לב" = רצון!
רצון הצדדים
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שם ומשפחה
תורת חסד על לשונה
אשה כשרה עושה רצון בעלה
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
"אין כמו התורה!"
גדול כח הרצון
יב. תשובה למערערים
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
פרק ד חינוך הילדים
ראשית עריסותיכם...
יבואו טהורים
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
אין טעויות
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
לשאול עצת המורה
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
איפה מגיע כח הרצון?
גודל האחריות בשידוכין:
הלימוד משליחות אליעזר:
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
סוף דבר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
02/01/2024
250

הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר

להלן מעט דברים מתוך תשובת הגאון רבי מאיר ברנדסדורפר זצ"ל,
שכתבה על פי בקשת הגאון רבי יצחק יעקב ווייס זצ"ל,
וזה תוכן דבריו (שו"ת קנה בשם ח"ב סימן קח):
על גודל הנחיצות להעמיד מחיצה המפסקת בין האנשים והנשים,
בעת ה'מצוה טאנץ' כדי למנוע מכשולים ואיסורים חמורים.

הענין נפרץ מאוד לאחרונה בקרב אחינו בני ישראל,
ואפילו אצל החרדים לדבר ה',
בעת ריקודים של מצוה עם הכלה,
יושבים שורה של אנשים מול שורה של נשים,
ונכשלים באיסור הסתכלות בעריות והרהורי עבירה שקשים מעבירה,
והוא נגד דין המפורש בשלחן ערוך אבן העזר (סימן כא)
שצריך אדם להתרחק מהנשים מאוד מאוד,
וגם הנשים מוזהרות בזה להתרחק מן האנשים,
וכמבואר בספר יפה ללב.
[ועיין בב"ח אבן העזר סימן כא אות א]

וכתבו התוספות, הטעם שקוראים בפרשת עריות ביום הכיפורים במנחה,
לפי שהנשים מקושטות לכבוד היום,
וצריך להזכירם שלא יכשלו בהן.

ומוכח מזה, שראיית נשים מקושטות, אף שיושבות בתפילה לעצמן,
רק שאולי יזדמן לראותן, כבר גורמת שיכשלו בהן,
קל וחומר בן בנו של קל וחומר,
שלקבוע עצמם לישב אנשים כנגד נשים מקושטות פנים אל פנים,
שזו פריצות נוראה ואיסור גמור וחמור מאוד,
ואין שום צד היתר בדבר כלל.

ונראה, שלא דוקא כשיושבים שורה של אנשים מול שורה של נשים,
אלא אפילו במקומות שלא נפרץ הדבר כל כך שישבו שורה מול שורה,
רק שהנשים נכנסות לתוך האולם של האנשים,
והם יושבים בקצה האחד, והנשים יושבות בקצה האחר,
מכל מקום, מכיון שרואים אלו את אלו,
אף שאינם יושבים ממש פנים אל פנים,
גם כן אינו הגון, ויעשו מחיצה.

ואמנם, שמחת הריקודים עם הכלה יסודתו בהררי קודש,
וממקום קדוש יהלכון, אך לעומת זה,
בודאי שאין שמחה להקב"ה כשיש הרהורי עבירה,
ועל כרחנו להודות,
שבדורות הקודמים היו זהירים מאוד שהריקודים יהיו על צד
היותר טוב בקדושה וצניעות,
כי מלבד שעצם לבוש הנשים בדורות הקודמים היה יותר בצניעות מבזמנינו,
מכל מקום גם אז לא היו נכנסות הנשים בין האנשים בעת הריקודים,
ורק הכלה לבד נכנסה ופניה היו מכוסות שלא יוכלו להסתכל בה,
וכמבואר בשלחן ערוך שאסור להסתכל בפני הכלה,
ושאר הנשים לא נכנסו כלל בין האנשים,
אלא שמעט מעט נפרץ הדבר שגם שאר נשים מקרובות הכלה
נכנסו יחד עם הכלה ועמדו אצל הדלת,
עד שבימינו נפרץ הדבר לגמרי שנכנסים ויושבים
בתוך האולם סמוך ונראה אצל האנשים.

וברור שאין זה רק ממידת חסידות,
אלא איסור ממש מעיקר הדין לשבת כך אנשים ונשים,
ויש לתקן הדבר ולהחזיר העטרה ליושנה שיהיו ריקודים של מצוה בקדושה וצניעות,
שישבו האנשים לבד והנשים לבד, בהפסק מחיצה גמורה,
אלא שמקום הריקודים יהיה פתוח גם למקום שהנשים
יושבות שגם הן יוכלו לראותם ולשמוח עמהם,
והגברים לא יוכלו לראותן.

והנה זה כמה שנים שכבר התעוררו בזה כמה אברכים יראי ה',
וראיתי כמה וכמה פעמים שעשו התיקון באופן אחר,
שהפסיקו בין מקום ישיבת הנשים לבין האנשים עם וילון פרוס
עשוי מעשה רשת ותלוי בחלל האולם סמוך למקום ישיבת הנשים,
כדי שיוכלו הנשים לראות ולהסתכל דרכו למקום ישיבת האנשים,
והאנשים לא יוכלו להסתכל למקום ישיבת הנשים,
ובכך יהיה המקום מוכשר וראוי להשראת השכינה הקדושה.

ומעשה נורא שמעתי על הגאון רבנו יוסף חיים זוננפלד זצ"ל,
בנישואי נכדתו, שהיתה יתומה מאביה - בנו של הרב,
והרב גידל אותה בביתו כבת, ונישאת לרבי אברהם בלוי,
ובהגיע הזמן של המצוה טאנץ, עמד הרב על רגליו כדי לילך לו לביתו.

 ושאל החתן את הרב,
היתכן שאינו ממתין להיות נוכח במצוה טאנץ של נכדתו הכלה,
ובפרט שגידלה כבתו, ענה לו הרב,
כי איננו רוצה להיות נוכח שם,
מכיון שנשא אשה לאחר גיל עשרים,
והרי הוא ירא וחרד שלא יכשל בהרהור עבירה.

[וכן הובא בהנהגות ופסקים של הגרי"ח זוננפלד,
הנהגות הנישואין אותו, ושכן נהג אף בימי זקנותו].

ואם הגאון הקדוש הזה חשש כן על עצמו,
אנחנו הקטנים מה נענה ומה נאמר,
וברור שעצם הריקודים שם היו על הצד הטוב ביותר בקדושה וצניעות,
ואף על פי כן חשש לעצמו להיות נוכח בעת ריקודים אלו,
אם כן קל וחומר בן בנו של קל וחומר,
שמוטל עלינו להשתדל לכל הפחות שיהיו הריקודים בקדושה וצניעות כדת וכהלכה,
ושלא יצא מזה שום תקלה,
ולהחזיר העטרה ליושנה, ושלא יגרר מהם שום איסור. עד כאן.

הגאון הרב יצחק יעקב ווייס על תשובה זו הנזכרת,
כתב הגאון רבי יצחק יעקב ווייס זצ"ל:
"דברי הגאון הגדול הנ"ל נאמרים בהשכל ודעת תורה,
ואני מצטרף לכל מה שכתב כנ"ל". ע"כ.

הגאון הרב שבט הלוי וואזנר כתב בספר מלבושי מרדכי
בשם הגאון הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל:
בענין המחיצה שבין האנשים לנשים ב'מצוה טאנץ' שנמשך לפעמים כמה שעות,
ולפעמים שומעים גם קצת מילי דבדיחותא,
ולפעמים אף נותנים כיבוד מאכל ומשתה,
ואז תשמח בתולה במחול, בחורים וזקנים יחדיו.

אינו דומה למעמד החופה שהוא זמן מועט,
ואפשר לקיים 'וגילו ברעדה'.

אבל 'מצוה טאנץ' הנהוג היום, אינו כ'מצוה טאנץ' שהיה נהוג מימי קדם,
שבזמנינו נמשכת ה'מצוה טאנץ' שעות ארוכות הרבה יותר ממה שהיה בעבר,
וגם בגדי הנשים של היום אינם כבעבר,
ועוד כמה חילוקים,
וכפי שעורר על כל זה האדמו"ר מזוטשקא זצ"ל והסכים איתו בעל המנחת יצחק,
כפי שכתב בשו"ת קנה בושם. עי"ש.

האדמו"ר מתולדות אהרן ובספר "זכור לאברהם" כתב,
הקפיד האדמו"ר מתולדות אהרן,
שבחורים לא יהיו בשעת ריקודים של מצוה טאנץ לפני הכלה.

ולאחרונה [לאור דברי הגאון רבי יצחק יעקב ווייס והגאון רבי מאיר ברנדסדורפר הנ"ל,]
שהתקינו בעת רקוד, מחיצה סתומה בין הנשים,
ורק הכלה ישבה בפנים מכוסה בפניה, הסכים שישארו.

אבל אחרי ריקודים שלו, ציוה להם ללכת מיד.

ובחתונה הראשונה מיוצאי חלציו,
הסכים רבנו שהבחורים ישארו רק לאחר הפצרות רבות,
ויעמדו באיזה צד ופינה,
וגם לקח משכון עשר פונט מכל בחור שישמור את עיניו,
[וכן עשה בענין הנסיעה בל"ג בעומר למירון],
ואחר כך החזיר את הכסף,
לאחר ששאל כל אחד אם לא נכשל.

וכל זה כדי להשריש בתלמידיו יראת שמים ויראת חטא. ע"כ.

הגאון הרב מנשה קליין ובשו"ת משנה הלכות (ח"ז סימן רמט) כתב:
במדינת ליטא, בכלל לא עשו מה שקוראים 'מצוה טאנץ' אצל הכלה,
ועד היום מרחקים מזה.

וגם במדינתינו שהנהיגו לרקוד לפני הכלה,
גם כן לא נשארו סתם בחורים אלא חסידים ואנשי מעשה,
לאחר החתונה שכבר הלכו להם רובם ככולם,
ולא נשארו רק הקרובים ויחידי סגולה וכולי האי ואולי. ע"כ.

ועיין בשו"ת דברי שלום קרויז (ח"ו סימן קל) שנשאל,
האם ענין זה הנקרא 'מצוה טאנץ' מתיר את החשש של ההסתכלות בנשים,
כי הרי אין מחיצה בין הגברים לנשים.

ובמחילת כבוד תורתו, ירד להציל ולא הציל, וכמה כרכורים כרכר בתשובתו שם,
והכניס עצמו בדוחקים ליישב את מנהגם בכח, כמבואר למעיין שם.

ועל כל פנים, גם הרב כתב שם,
שהכלה תכסה פניה במשך ה'מצוה טאנץ'. עי"ש.

הגאון הרב גרוס גם הגאון הרב גרוס בקובץ אור ישראל (_גליון כא עמוד קמא) כתב,
הרבה מערערים על 'מצוה טאנץ',
ואומרים שקשה מאוד לקוראה "מצוה" אלא בלשון סגי נהור.

ואחר שהאריך בחיוב והכרח המחיצה שבין הגברים לנשים,
כתב: ומה שפותחים המחיצות בין האנשים לנשים ב'מצוה טאנץ',
לא ידעתי שום מקור להיתר זה, ובפרט בזמן שמחה ובדיחות הדעת,
מנין ההיתר לדבר,
הלוא אפילו אין לומר 'שהשמחה במעונו' כשאנשים ונשים בחדר אחר בלא מחיצה,
ואיך יותר לרקוד בפני הנשים בלא מחיצה, ולהוסיף שמן בדחנות למדורה.

וחקרתי ודרשתי היטב על מקור ההיתר, ואין מגיד לי אפילו תירוץ דחוק.

ואדרבה, הגאון ר' גדליה הרץ זצ"ל ראש ישיבת חידושי הרי"ם,
אמר לי שבכמה מקומות בטלו את ה'מצוה טענצל' מטעם שאין מחיצה.

ובימים הקדמונים היו נשארים רק זקני וישישי המשפחה, ועתה,
רובם צעירים ומאריכים הרבה בדברי בדחנות.

על כן, יש לתקן מחיצה ומקום לנשים שיוכלו גם כן לראות בשמחת החתן והכלה,
באופן שלא יראו אותן האנשים,
ועל ידי זה יוכלו הגברים לרקוד ולשמוח לפני החתן והכלה בטהרה.

ופני הכלה יהיו מכוסות בטול, וכך היה נהוג אצל כולם בדורות שלפנינו.

ובודאי, מי שמתנגד למחיצות ב'מצוה טענצל',
אין זה מחמת שבוערת בו קדושת איזה מנהג או מעשה רב כידוע... עי"ש.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 242-244


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=