מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
אומנות הקבלה
שורה אחת בכתובה
סוד הכרבולת - סוד כמוס
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
הבטחת הקב"ה לאשה
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
תדמית
היום המסוגל לשידוכים
שינויים בשם- כתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
על ה' יזעף ליבו
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
קבלת ברכה
בין אדם לחברו מתכפר?
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
הזמנת רחוקים מתורה
"לא טוב היות האדם לבדו"
טיפוח החן
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
האשה היא הבית!
מסר לבעל היקר!
וידוי ביום החופה
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
עצות והנהגות טובות לאשה
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
האשה - חומה לבעלה
במה תלויה שמחת הבית?
טבעי שזו את
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
חופה בבין השמשות
תקנה טובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
ניצול הזמן
תענית לבני אשכנז
הנהגות חשובות לבית היהודי
מקוה ביום החופה
המקום
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
שמות שיש בהם שם ה'
חופה לפני השקיעה
טעם התקנה
תאריך מוקדם
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
חרם על הבחורים
הדרך הקצרה לשידוך
הדרך הבטוחה לזיווג המתאים לך
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
דע את זכויותיך / חובותיך?
לא עשו קנין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים לדתיים
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
בני ספרד
ערך חיי הנישואין
בחור ובעולה מאחר
בחור ובעולת עצמו
התרפאה המשפחה
הסבא עם הכלה יד ביד
שבע ברכות בבית האבל
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
מעט מדיני אבלות בנישואין
קביעת חתונה בשנת האבל
השתתפות בחתונה
נוסח החתן
ח. ביאור הנוסח
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
נשיאת חן
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
הכתובה בארמית
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
השתתפות בשבת חתן
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
בין האירוסין לחתונה
חוץ לארץ
מרוקו
המערערים
איסור שינוי מנהג
ספר התורה ממקום למקום
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
פסק זמן של התבוננות
שמחת הלב
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
שבת - היום השביעי
ה. השבועה בקהילות מרוקו
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
עליית החתן לתורה
לא ידעו ולא יבינו
בחור ואלמנה
מחלל שבת
כיבוד לקהל
צדקתך
סעודה שלישית
שם נוסף לאבא
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
עזר כנגדו
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
טעות בשם
שני שמות עריסה
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
'דחזו ליכי'
רודף שלום...!
שני שמות יהודי וגויי
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
מי חייב?
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
הכל לפי הענין
במי תלויה פרנסת הבית?
צילומים
מסר לרעיה יקרה!
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
במה קונה איש את אישתו?
התנגדות לכתיבת שם האב
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
אהבה דווקא לאחר הנישואין
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
מנהיגות
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
הוספת שם - בכתובה
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
כל המוסיף גורע- כתובה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
אב מאמץ
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
שם משפחה בכתובה
יציאה לחוץ לארץ
קבלת רשות
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
הנהגת הפגישות
ראיה בפגישות
בן/בת הנידה
בן תורה
הוא לא בן אדם
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
התערבות ההורים
בחירת שידוך - תפילה
התנגדות ההורים לגיורת
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
בירור על המשודך
בדיקת שמות החתן והכלה
דעת תורה
תבנית מוגדרת
פגישה מוקדמת
ענוה
מידע בעייתי על המשודכים
גיל נישואי הבת
שני אחים לשתי אחיות
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
הפרדה
יום החופה - מחילת עוונות
תאריכים מסויימים
אין להקל
התנגדות הורים בנישואין
סיום הש"ס / לישא אשה ?
שידוכים מיוחדים שמות שווים
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
בת עם הארץ
שינויים בנוסח
אח צעיר לפני אח גדול
בררנות יתר
בושה ובזיון מצד ההורים
צביעת השיער
איסור נגיעה במשודכ/ת
קנין
"דברים היוצאים מלב טהור..."
לא זכו
פגישה במקומות אסורים
משך זמן הפגישות
פגישה אחרונה
לא נראה לו
מספר הפגישות
"הצעת נישואין"
אופן ההיתר לברר
הוצאות מיותרות
הוחלפו הכתובות
חשיבות העזרה לזוג
ביקורים
בשמים לכלה
חלופת מכתבים
מעלית
מסירה מיד ליד
הלכות טהרה
הליכות והנהגות
בושם בזמן פגישה
בין האירוסין לחתונה
העיקר שתהיה ברכה
תמונות משפחתיות
לשון הרע ורכילות
מקום הפגישות
יראת השמים של המשודך
חתימת השטר
כספי מעשר
אל תלחץ
קודם יראת שמים
לא לבייש בת ישראל
קנין כספו
דעה משובשת?!
גר צדק
כתיבת התנאים
גם היהלום קטן הוא
הגינות ויושר בקנין
שבוע קודם החופה
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
שבירת צלחת
חגיגת השידוכים [וורט]
חלוקת סיגריות
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
חודש מנחם אב
האירוסין כיום
חֵ נָ ה
מתנות
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
זריזות במועד הנישואין
שבת קודש
מוצאי שבת
תעניות
חתונה בימי העומר
תיקון לאחר החתימות
חתונה בבין המצרים
שידוך לזוג שאינם שומרים
חודש אלול
עשרת ימי תשובה
תפילין רבנו תם
סימן טוב
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
קיום לתיקון
נוסח הקיום
צילומים בקדושה
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
איך מוצאים את האישה הנכונה
הגעה לאולם
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
כתובה לכתחילה
ענין השידוכין
האירוסין במקורות
זמן מילוי הכתובה
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
עצה טובה לבני הזוג
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
תפילה
אין אישות בלי כתובה
ערב שבת
זמן התשלום
שידוכים לחרדים
תיקון בתאריך מוקדם
בנחת ומתינות
בעל תשובה
אפר בראש החתן
טעימת הכוס
ברכות ברמקול
כסף
טבעת
טבעת זהב או כסף
אבן טובה
הטבעת בידו
שווה פרוטה
מקום הקיום
רק אין יראת שמים
ברכות בפני פריצות
פסוקים ומאמרים
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
לבוש צנוע
שידוכים לדתיים
הזמנת תלמיד חכם
הזמנת קרוב שנפטר
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
מיקום החתן והכלה בחופה
"אל תטוש תורת אמך"
יין אמיתי
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
סוגריים
החוט המשולש - תשלום השדכנות
מילוי חלל - טיוט
דמי שדכנות בחסד
ללמוד ולהבין
ערב שבת
חול המועד
ימי העומר
בין המצרים
יין לבן
מהתורה או מדברי חכמים
חול המועד
תיבה תלויה
באור ברכת האירוסין
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
שתיקה
הכלה
מנין עשרה
ליווי בנרות
מצוה גדולה
קריאת התורף
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
ברכת שהחיינו
להתעטף בציצית
מעשה הקנין
חלוקת הברכות
טעם הקנין
שכח טבעת
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
אחיזה בימין
אחיזה בימין
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
שבירת כוס - זכר לחורבן
תמונת הכלה
יין אמיתי
כולם עומדים
כוונה בברכת הגפן
ברכות מהכתב
טעות בסדר הברכות
טבעת המלך
ביאור שבע ברכות הנישואין
טבעת לאיש
זכוכית
גר וגיורת
מזיגת הכוס
ידיעת הסכום
כל גדולי עולם
יראי שמים
טעימת הכוס
איסור יחוד
הכתובה
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
הרהור תשובה
כולם עומדים
ריקודים מעורבים
יכירו וידעו
כוס היין
סמוכים לעד לעולם
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
איסור הסתכלות בכלה
הגבהת הכלה
הפסק בין נטילה להמוציא
טעימת הכוס
ליווי החתן והכלה
ברכת חתנים בעשרה
עטיפת הכוס
מחזיר גרושתו
וידוי
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
החופה - הפרדה בחופה
הכרת החתן והכלה
תחת כיפת השמים
פרישת הטלית
ניגון הברכות
שם המשפחה - כלה גרושה
העדים - לא קרובי משפחה
כלה גרושה
טלויזיא. אינטרנט.
שני העדים
חופה בבית כנסת
שותפות בחנות
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
ימי שמחה. ימי ברכה.
החתן דומה למלך
טבעת הקידושין
לימוד תורה בליל הנישואין
ממהר ללכת
לא אכל כזית
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
לימוד תורה בעיון
שמירה לחתן וכלה
ארבע תעניות
תענית אסתר
בגדי כבוד
בני אשכנז
בכל החתונות
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
"מנהג" אותיות "גהנם"
לא ברבים
ישיבה מעורבת
זהירות מונעת אסון
חופת נידה - דחיית חתונה
כבוד הבריות
כיסוי ראש
יד ביד לא ינקה
עדי יחוד
לא לשם יחוד
גילוח ותספורת
תפילה בציבור
חדר יחוד - בני ספרד
החזרת החפץ
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
שתי כוסות
הברכה הגדולה ביותר
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
פעמיים באהבה
החתן עם הכלה יד ביד
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
צילום אחיזת הכתובה
'מצוה טאנץ' בזמנינו
ללא אבנט
טבעת לחתן?!
עשיית מלאכה
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
איסור נגיעה
ריקוד לפני הכלה
ריקוד במטפחת עם הכלה
שבע ברכות
ירידת הדורות
חתן וכלה בשמחה אחרת
כיסוי פני הכלה
הפרדה מליאה
'מצוה טאנץ' בזמנם
לא לדבר
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
בקול רם
יסודתו בהררי קודש
שבע ברכות בסוכה
הכל נשאר במשפחה
מעלת המשדך
אשת חיל עטרת בעלה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
ז. נוסח השבועה
העצבות היא בידי האדם
קבלת היסורים בשמחה
"ואברהם זקן"
"תהיה לה ישועה גדולה"
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
שלשה אנשים
צירוף קטן לשלשה
"אשר ברא" עם בני ביתו
שבעה מלאים
לדבר אל הרובד הגבוה
הסרת הכפפה
כאילו היא לא חולה
"אשת חבר הקני"
הדרך החכמה לניהול שידוכים
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
חכמה זו יראת שמים
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
"היום היה לי יום של ישועות"
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
מלאכה. וידוי.
מי יודע איזה שכר עצום?
הכל בסדר, הכל טוב...
העצבות היא בידי האדם
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
חבל להפסיד תורה של רבים
משקפי האמונה
תעודה משלמה המלך
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבע ברכות עד השקיעה
הרי את מקודשת
שבע ברכות בליל הסדר
השתתפות החתן והכלה
מה לך נרדם
החתן והכלה יצאו
הקידושין - האשה נקנית
העיקר שהיא שומעת
החתן קובע
שבעה אכלו פת
המברך אוכל פת
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
כולכם חייבים בכבודי
גדולי רבני אשכנז
השבועה בכתובה מקורות טהורים
הרם קולך
ט. צורת השבועה
מחיצה
ברכת מעין שבע
תאריך לועזי
מחיאות כפיים
הכאה על השולחן
עורו ישנים משינתכם
ספרדי אצל חתן אשכנזי
העליה לתורה
אשכנזי אצל חתן ספרדי
חופה ביום ויחוד בלילה
כזית פת לחתן ולכלה
תיקון חצות
ברכת חתנים
החתן בוצע
התנאים לשבע ברכות
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
יא. טענות המערערים על השבועה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
כסף שדכנות
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
קריאת התנאים:
להזהר מלשון הרע בשידוכים
ביטול שידוכין
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
חכמת לב
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
שבת חתן - בית מלון
פרק כו כתיבת שטר תנאים
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
חתימת החתן
מנהג חוץ לארץ
חינוך במחשבה תחילה
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
חובות וזכויות הבעל
ביאור נוסח הכתובה
החתימות - שם ברור
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
יחוס
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
מילויים שונים - כלה בעולה
זריקת סוכריות?!
שכר שדכנות
"חכם לב" = רצון!
רצון הצדדים
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
שם ומשפחה
תורת חסד על לשונה
אשה כשרה עושה רצון בעלה
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
מיהו עבד נאמן?
לשכת עבודה או בית מדרש?
אשפה שהיא זכות
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
"אין כמו התורה!"
גדול כח הרצון
יב. תשובה למערערים
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
פרק ד חינוך הילדים
ראשית עריסותיכם...
יבואו טהורים
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
אין טעויות
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
לשאול עצת המורה
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
איפה מגיע כח הרצון?
גודל האחריות בשידוכין:
הלימוד משליחות אליעזר:
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
סוף דבר:
שלא לעשות שידוך לשם כסף
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
02/07/2024
196

לג. הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס כיאות:



 וזו טענת המערערים: "ומי יוכל לומר זִּכִּּיתי לבבי, 
שבמשך עשרות שנים שחי עם אשתו לא מנע פעם אחת לקנות לה איזה מאכל או בגד, 
ונמצא שעבר על השבועה. 

ומה שהיו משביעים בני אשכנז בשעת השידוכין, 
דווקא מנהג זה מובן שנתנו סכום קצוב שלא יתבטל השידוך, 
 ובזה יש תועלת ואין קושי כל כך שהסכום קצוב וחד פעמי.

 מה שאין כן להשבע לכל החיים למאכל שלוש פעמים ביום,
 ולתת בגדים ותכשיטים שאין להם קיצבה". ע"כ.

 הנה באמת אף אם נניח שאכן שבועת הכתובה היא חמורה,
 עדין אין זו טענה, כי הנה ברור שאם האשה מוחלת לבעלה על מה שאינו מביא לה פרנסה מידי פעם,
 הוא לא עובר על השבועה, ואף לא צריך עליה התרה. 

ודבר פשוט הוא, כי אם לא כן,
 בני זוג שכתוב בכתובתם "הדירה בארץ ישראל",
 האם לא יוכלו לעבור לחוץ לארץ בלי התרת שבועות?

 ופשוט שזה אינו, וכשהאשה מוותרת אין שום שבועה,
 וכמו שכתב המבי"ט.

 אמנם הרבה פעמים האשה אינה מוחלת, 
והבעל עושה נגד רצונה, ואולי בזה הוא עובר על השבועה?

 אך גם בזה ברור שכל כלה יודעת שהחתן לא יתנהג אחרת מכל הבריות הממוצעות,
 שכאשר יש להם נותנים פרנסה ברווח, וכשיש להם חשבונות מסויימים נותנים פחות, 
כי עדין לא נגמלו מיצר הרע, ואינו מבטיח להיות צדיק יסוד עולם, 
ולעלות בכל המידות הטובות, בשעה שבשאר ענייניו אינו מצליח להיות בדרגה זו. 

וכיון שכולם מתחייבים בכתובה, ונשבעים עליה,
 ובפועל מתנהגים כמו שמתנהגים, הדבר ברור שכן גם כוונות השבועה,
 והעיקר שלא יהיה מתחת לקו הממוצע באופן חריג.

 אבל אין המכוון שכל סכום קטן שימנע ממנה לפי טעמו ונימוקו באותה שעה,
 יכניס אותו למתח ופחד מן השבועה, 
באופן שכל חייו ממש הוא צריך לחיות בלחץ השבועה, 
ועל דעת כן לא היה נשבע אדם מעולם. 

גם הכלה מצידה אינה משלה את עצמה לקבל התנהגות מיוחדת,
כי רואה את הוריה ואחֵיה וכל מכיריה ומבינה מה הם החיים, 
ומבינה שהמכוון בשבועה הוא להורות כוונות טובות,
 שהחתן מקבל על עצמו להשתדל ולנהוג היטב בפרנסתה, 
אבל לא באופן שתוכל לאכוף אותו לקבל משהו יותר ממה שהיתה מצפה ממנו,
 אילו לא היה נשבע. 

וכן מבואר בריב"ש, הרדב"ז ומהריק"ש,
 שכוונת השבועה היא לחזקו להתנהג ככל האנשים הרגילים
 המביאים פרנסה לביתם כפי יכולתם, אך לא יותר מזה. 

אך עדיין עלינו לברר מה דינו של בעל שיש בכוחו לעבוד ולהביא פרנסה ברווח ואינו עובד, 
 והיא לא מוחלת לו בצדק, ולכאורה הוא עובר על השבועה?

 והנה בזה יש להבהיר, כי אם הוא לא מביא פרנסה ברווח,
 מחמת שמסר חייו לעסק התורה, 
וביתם בנוי על הידיעה שהשכר הגדול צפון לעתיד לבוא, 
והקב"ה אינו מבזבז ממנו לאוהביו לתת להם אותו ברווחה גשמית פשוטה, 
ומסתפק במשכורת הכולל, בזה אף אם נשמע ממנה פעמים שהיא מתרעמת שאינו מביא כסף,
 אין זה כלום, שאינה אלא משׂיחה צערה וקשייה,
 ופורקת את אשר על לבה, ואינו עובר על השבועה,
 כי כך הוא דרך אנשי התורה שמשקיעים כוחותיהם לטפח את חיי העולם הבא, 
ואינם מביטים להשקיע כל כך בפרוזדור אלא בטרקלין. 

ואף אם בשעה שנישאו עדיין לא היה ברמה רוחנית כזו, 
מכל מקום מצוי הדבר שבמשך הזמן הוא ילך לשיעורי תורה,
 וישמע דברי חיזוק, ויחליט שאין צריך להוציא כסף על מותרות שהן.

 ואף שיתכן שהוא מוציא הוצאות בענייני עולם הזה על מה שמיותר לדעתה,
 ואינו מוציא על מה שנחוץ לדעתה, הנה הנהגת פרנסת הבית ניתנה לאיש ולא לאשה, 
ועל מנת כן הם נישאים, ועל מנת כן הוא נשבע, 
 ועל מנת כן היא מקבלת את שבועתו. 

רק שעליו לכוף את מידותיו ולהרבות בטובת אשתו יותר מאשר בטובת עצמו,
 אך כל זה מצד המוסר, אבל לא שעובר על השבועה.

 אולם, מה נענה אם אינו מביא פרנסה ברווח ואינו לומד בכולל וכיוצא בזה,
 אלא שהוא איש בטלן מטבעו, לכאורה נלכדנו בחומר השבועה שנשבע "ואנא אפרנס"? 

אמנם דע, 
כי מן הדין אין חייב הבעל להשכיר את עצמו לעבוד בחוץ כדי לפרנס את אשתו, 
 ודי לפרנסה רק אם יש לו כסף מעצמו או שיעבוד בביתו,
 וכן דעת רוב הפוסקים, ולפי זה אם אינו עובד חוץ לביתו, אינו עובר על השבועה.

 אמנם לא נכחד כי היום רוב העולם עובדים לפרנסתם חוץ לביתם, 
וכך נוהגים בתי הדין לפסוק לבעל, אך בכל זאת לפי המצב ותנאי החיים היום,
 שהפרנסה קשה, והטבעים עצלים, והמידות הרעות לוחצות,
 יש לומר שאין הבעל עובר על השבועה, שכיון שטבעו עצלן, 
הדבר ידוע שנשבע רק מחמת שכולם נשבעים, ולא נתכוון שילך מעתה ללמוד מוסר, 
ויכנס מעתה למסגרת עבודת האישיות ליהפך לבעל מידות טובות שאינו עצל,
 ולהיות עובד במרץ על חשבון מנוחתו כדי לספק לאשתו פרנסה ברווח,
 אלא השבועה היא כפי שהיא מבינה שיתנהג,
 וכפי שרואה שיש משתדלים ויש שנופלים בעצלות,
 ולפחות מועילה לו השבועה ללחוץ עליו שלא יהיה מופקע לגמרי מלפרנס את אשתו. 

 ובאמת, אותם אנשים שליבם אטום חתום וסתום מלהשתדל בפרנסה כיאות,
 מספרם זעום  יחסית, ואכן בשבילם טוב שיש שבועה, 
כדי שיהיה שוט מעל ראשם להקימם מריבצם עבור חובת הפרנסה.

 והתבונן, הלוא כל ביאור זה צריך לאומרו גם בלי קשר לשבועה, 
וכי מי שלא נשבע על הכתובה, אינו חייב לקיימה?!

 וכי צעקת המערערים שייכת דווקא לשבועה, 
הלא הוא חייב לפרנס מהתורה או מדרבנן או מפני שהתחייב, 
והיכן צעקתם שהבעלים עוברים על ההתחייבות בכל יום?

 הלא התחייבותו שווה בין כשנשבע ובין כשלא נשבע, 
רק כשנשבע עובר 'גם' בשבועה, אך אין כל קולא למי שלא נשבע "לעבור בכל יום על ההתחייבות", 
ומי שמענו צועק על אותם בעלים שאינם עובדים בכל כוחותיהם שלא יהיה מחסור באיזה זמן בבית, 
שעוברים במה שהתחייבו והשתעבדו לפרנס את האשה לכל צרכה? 

ובפרט להרמב"ם שחיוב זה הוא מן התורה,
 הרי הבעל הזה עובר בכל יום איסורי תורה! והיכן הצעקה בזה?!

 אלא ודאי שבעל העובד כפי יכולתו לפי טבעו, 
והאשה קיבלה אותו על מנת כן, אינו עובר באיסור אם לא עשה יותר מזה,
 כי לא התחייב יותר מזה, וממילא גם לא נשבע על יותר מזה. 

 וזה תוכן דברי הרמב"ם בחיוב הפרנסה: 
הזהירנו על כל מי שישא בת ישראל שלא יחסיר אותה מזונה או כסותה או ימנע ממנה עונתה,
 על צד העינוי וההכאבה, שלא יענה אותה בדבר מאלו השלשה דברים על צד ההכאבה והצער. ע"כ. 

ומבואר שרק כשמונע כדי להכאיב לענות ולצער, 
אז עובר על חובת הפרנסה, אבל לא כשהוא סתם עצל ואינו משתדל כראוי להביא פרנסה, 
או שיש לו פרנסה טובה ומבזבז כסף לעצמו בגלל רעבונו ושאר תאוותיו. 

ולמעשה רוב גמור של הבריות אינם מונעים מהאשה פרנסה "כדי לצער ולהכאיב לה",
 אלא מחמת שאין להם כסף, או שאין להם כח לעבוד, 
או שמעדיפים את עצמם עליה, וכיוצא בזה. וגם זה מיעוט,
 כי בדרך כלל אדם עושה מה שביכולתו מחמת שכואב לו על 
אשתו וילדיו שאינם לבושים או אין להם אוכל כרצונם,
 ויותר ממה שהוא יכול בנקל, לא התחייב ולא נשבע.

 ולא נכחד כי אמנם ישנם רשעים רעים וחטאים, 
שיש להם כסף ואינם נותנים לנשותיהם כדי להכאיבן ולצערן, בר מינן, 
מכל מקום תקנות חז"ל נתקנו לרוב העם ההולכים בדרך הישר, 
 והיחיד צריך לכוף את עצמו לתקנה הציבורית, כי תועלת הקהל היא.

 ואם הוא יחטא - עוונו ישא.

 ואין לנו לחטט ולחפש בבני אדם, ולזה להשביע ולזה לא, 
כי בזה תתפורר התקנה. 

צא וחשוב, הלוא אם נחוש לרשעים הללו, 
נצטרך לבטל מחצית מתקנות חז"ל, כדי שלא יהוו מכשול לפושעים. 

אבל כבר אמר הכתוב (הושע יד י): 
"כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם", וכך היא המידה תמיד.

 ואם לא כדברינו, יש לנו גם לאסור לסדר קידושין לפושעים,
 מצד שהכלה לא תשמור טהרה, ואולי לא תשמור אמונים לבעלה,
 ונמצינו מכשילים אותם "לעבור בכל יום עבירות". 

אבל כאמור ישרים דרכי ה', ופושעים הרוצים להכשל, יכשלו.


בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 313-315


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=