מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
האשה היא הבית!
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
תדמית
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
טבעי שזו את
היום המסוגל לשידוכים
שם משפחה בכתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
על ה' יזעף ליבו
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
קבלת ברכה
בין אדם לחברו מתכפר?
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
מסר לבעל היקר!
שורה אחת בכתובה
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
לבוש צנוע
מי חייב?
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
שמות שיש בהם שם ה'
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הבטחת הקב"ה לאשה
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
וידוי ביום החופה
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
סוד הכרבולת - סוד כמוס
במי תלויה פרנסת הבית?
טיפוח החן
האשה - חומה לבעלה
במה תלויה שמחת הבית?
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
חופה בבין השמשות
תקנה טובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
ניצול הזמן
תענית לבני אשכנז
הנהגות חשובות לבית היהודי
מקוה ביום החופה
המקום
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
חופה לפני השקיעה
בין האירוסין לחתונה
תאריך מוקדם
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
חרם על הבחורים
הדרך הקצרה לשידוך
הרשמה לשידוכים לחרדים
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
דע את זכויותיך / חובותיך?
לא עשו קנין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים תהליך פרימיטיבי?
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
בני ספרד
ערך חיי הנישואין
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
שבת - היום השביעי
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
בחור ובעולת עצמו
השתתפות בשבת חתן
הסבא עם הכלה יד ביד
בחור ואלמנה
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
סעודה שלישית
קביעת חתונה בשנת האבל
צדקתך
שמחת הלב
במה קונה איש את אישתו?
אב מאמץ
הכתובה בארמית
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
מעט מדיני אבלות בנישואין
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
"אל תטוש תורת אמך"
טעם התקנה
כל גדולי עולם
חוץ לארץ
מרוקו
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
איסור שינוי מנהג
השתתפות בחתונה
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
פסק זמן של התבוננות
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
תפילה בציבור
המערערים
בחור ובעולה מאחר
"ואברהם זקן"
מה לך נרדם
מחלל שבת
כיבוד לקהל
גדולי רבני אשכנז
רודף שלום...!
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
מנהיגות
שני שמות עריסה
הכל לפי הענין
'דחזו ליכי'
מסר לרעיה יקרה!
שני שמות יהודי וגויי
עזר כנגדו
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
"לא טוב היות האדם לבדו"
אומנות הקבלה
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
עצות והנהגות טובות לאשה
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
צילומים
טעות בשם
נשיאת חן
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
אהבה דווקא לאחר הנישואין
נוסח החתן
התנגדות לכתיבת שם האב
שינויים בשם- כתובה
הוספת שם - בכתובה
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
כל המוסיף גורע- כתובה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
שם נוסף לאבא
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
גיל נישואי הבת
יום החופה - מחילת עוונות
התערבות ההורים
סיום הש"ס / לישא אשה ?
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
לא זכו
בת עם הארץ
דעת תורה
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
בושה ובזיון מצד ההורים
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
התנגדות הורים בנישואין
בחירת שידוך - תפילה
יציאה לחוץ לארץ
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
תבנית מוגדרת
יראת השמים של המשודך
בררנות יתר
בן תורה
פגישה מוקדמת
הוא לא בן אדם
צביעת השיער
קבלת רשות
רק אין יראת שמים
צילומים בקדושה
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
עשרת ימי תשובה
הזמנת קרוב שנפטר
התנגדות ההורים לגיורת
בדיקת שמות החתן והכלה
אופן ההיתר לברר
שידוכים מיוחדים שמות שווים
שני אחים לשתי אחיות
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
ראיה בפגישות
בן/בת הנידה
לשון הרע ורכילות
אח צעיר לפני אח גדול
חשיבות העזרה לזוג
הוחלפו הכתובות
העיקר שתהיה ברכה
איסור נגיעה במשודכ/ת
בושם בזמן פגישה
מקום הפגישות
פגישה במקומות אסורים
משך זמן הפגישות
פגישה אחרונה
לא נראה לו
ענוה
"הצעת נישואין"
שבירת צלחת
בין האירוסין לחתונה
הטבעת בידו
"דברים היוצאים מלב טהור..."
ביקורים
בשמים לכלה
חלופת מכתבים
מעלית
מסירה מיד ליד
הלכות טהרה
מספר הפגישות
לא לבייש בת ישראל
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
גם היהלום קטן הוא
בירור על המשודך
קנין
הנהגת הפגישות
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
חלוקת סיגריות
קודם יראת שמים
חגיגת השידוכים [וורט]
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
דעה משובשת?!
שבוע קודם החופה
כתיבת התנאים
הליכות והנהגות
הגינות ויושר בקנין
חתימת השטר
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
מידע בעייתי על המשודכים
אל תלחץ
חתונה בימי העומר
תמונות משפחתיות
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
האירוסין במקורות
האירוסין כיום
בעל תשובה
מתנות
מצוה גדולה
זריזות במועד הנישואין
ערב שבת
שידוכים לחרדים
תעניות
זמן התשלום
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים
חודש מנחם אב
חֵ נָ ה
תיבה תלויה
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
שינויים בנוסח
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
מוצאי שבת
איך מוצאים את האישה הנכונה
הגעה לאולם
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
כתובה לכתחילה
ענין השידוכין
שידוך לזוג שאינם שומרים
זמן מילוי הכתובה
מקום הקיום
עצה טובה לבני הזוג
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
תפילה
אין אישות בלי כתובה
תפילין רבנו תם
דמי שדכנות בחסד
החוט המשולש - תשלום השדכנות
בנחת ומתינות
אין להקל
ברכות בפני פריצות
הפרדה
יין לבן
באור ברכת האירוסין
טעימת הכוס
ברכות ברמקול
כסף
טבעת
טבעת זהב או כסף
קיום לתיקון
מנין עשרה
שתיקה
גר צדק
תאריכים מסויימים
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
תאריך לועזי
"אשת חבר הקני"
הזמנת רחוקים מתורה
הזמנת תלמיד חכם
אפר בראש החתן
אבן טובה
בין המצרים
שבע ברכות בבית האבל
תיקון לאחר החתימות
שבת קודש
סוגריים
מהתורה או מדברי חכמים
מילוי חלל - טיוט
סימן טוב
ללמוד ולהבין
ערב שבת
חודש אלול
ימי העומר
הכלה
חול המועד
תיקון בתאריך מוקדם
יין אמיתי
ליווי בנרות
מיקום החתן והכלה בחופה
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
נוסח הקיום
חול המועד
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
טבעת לאיש
טבעת המלך
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
כולם עומדים
הגבהת הכלה
אחיזה בימין
הרי את מקודשת
ידיעת הסכום
קריאת התורף
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
להתעטף בציצית
ביאור שבע ברכות הנישואין
חלוקת הברכות
אחיזה בימין
יין אמיתי
פעמיים באהבה
כוונה בברכת הגפן
ברכות מהכתב
טבעת לחתן?!
טעימת הכוס
התרפאה המשפחה
שם המשפחה - כלה גרושה
ברכת חתנים בעשרה
פרישת הטלית
קנין כספו
השבועה בכתובה מקורות טהורים
העדים - לא קרובי משפחה
טעות בסדר הברכות
טעימת הכוס
עטיפת הכוס
הכרת החתן והכלה
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
ניגון הברכות
זריקת סוכריות?!
סמוכים לעד לעולם
הכתובה
שני העדים
כוס היין
איסור יחוד
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
כלה גרושה
טבעת הקידושין
תחת כיפת השמים
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
שבירת כוס - זכר לחורבן
חתן וכלה בשמחה אחרת
מחזיר גרושתו
גר וגיורת
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
יכירו וידעו
חופה בבית כנסת
ברכת שהחיינו
ליווי החתן והכלה
שבת חתן - בית מלון
כולם עומדים
חתימת החתן
יראי שמים
טלויזיא. אינטרנט.
החופה - הפרדה בחופה
שתי כוסות
תענית אסתר
לימוד תורה בליל הנישואין
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
ימי שמחה. ימי ברכה.
מילויים שונים - כלה בעולה
בגדי כבוד
ממהר ללכת
שותפות בחנות
גילוח ותספורת
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
לימוד תורה בעיון
שמירה לחתן וכלה
זכוכית
לא לדבר
כיסוי ראש
יד ביד לא ינקה
זהירות מונעת אסון
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
לא ברבים
ישיבה מעורבת
כבוד הבריות
בכל החתונות
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
חדר יחוד - בני ספרד
בני אשכנז
עדי יחוד
לא לשם יחוד
עשיית מלאכה
הקידושין - האשה נקנית
חופת נידה - דחיית חתונה
מעשה הקנין
ארבע תעניות
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
"מנהג" אותיות "גהנם"
'מצוה טאנץ' בזמנם
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
טעם הקנין
החתן עם הכלה יד ביד
החזרת החפץ
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
שכח טבעת
מזיגת הכוס
ללא אבנט
החתן דומה למלך
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
הברכה הגדולה ביותר
איסור נגיעה
ריקוד לפני הכלה
ריקוד במטפחת עם הכלה
שבע ברכות
ירידת הדורות
צילום אחיזת הכתובה
כיסוי פני הכלה
הפרדה מליאה
בקול רם
'מצוה טאנץ' בזמנינו
לא אכל כזית
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
יסודתו בהררי קודש
העליה לתורה
"תהיה לה ישועה גדולה"
קבלת היסורים בשמחה
"היום היה לי יום של ישועות"
מעלת המשדך
ה. השבועה בקהילות מרוקו
יבואו טהורים
שווה פרוטה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
הכל נשאר במשפחה
שבע ברכות בליל הסדר
שבע ברכות בסוכה
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
שלשה אנשים
צירוף קטן לשלשה
הכל בסדר, הכל טוב...
תעודה משלמה המלך
חינוך במחשבה תחילה
לדבר אל הרובד הגבוה
"אין כמו התורה!"
העצבות היא בידי האדם
"חכם לב" = רצון!
איפה מגיע כח הרצון?
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
חבל להפסיד תורה של רבים
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
כאילו היא לא חולה
מי יודע איזה שכר עצום?
אין טעויות
העצבות היא בידי האדם
שבע ברכות עד השקיעה
חכמה זו יראת שמים
החתן והכלה יצאו
"אשר ברא" עם בני ביתו
החתן קובע
הסרת הכפפה
מחיצה
מנהג חוץ לארץ
ספר התורה ממקום למקום
החתן בוצע
כזית פת לחתן ולכלה
ברכת חתנים
הרם קולך
העיקר שהיא שומעת
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבעה אכלו פת
ספרדי אצל חתן אשכנזי
לא ידעו ולא יבינו
השתתפות החתן והכלה
עורו ישנים משינתכם
התנאים לשבע ברכות
המברך אוכל פת
מלאכה. וידוי.
פסוקים ומאמרים
ברכת מעין שבע
הפסק בין נטילה להמוציא
הרהור תשובה
הכאה על השולחן
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
ז. נוסח השבועה
שבעה מלאים
כולכם חייבים בכבודי
וידוי
עליית החתן לתורה
תיקון חצות
מחיאות כפיים
קריאת התנאים:
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
להזהר מלשון הרע בשידוכים
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
ח. ביאור הנוסח
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
לשאול עצת המורה
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
ביטול שידוכין
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
חופה ביום ויחוד בלילה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
שכר שדכנות
שם ומשפחה
אשכנזי אצל חתן ספרדי
ראשית עריסותיכם...
תמונת הכלה
ריקודים מעורבים
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
חובות וזכויות הבעל
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
החתימות - שם ברור
רצון הצדדים
יחוס
איסור הסתכלות בכלה
פרק כו כתיבת שטר תנאים
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
כסף שדכנות
ביאור נוסח הכתובה
אשפה שהיא זכות
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
משקפי האמונה
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
שלא לעשות שידוך לשם כסף
לשכת עבודה או בית מדרש?
תורת חסד על לשונה
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
חכמת לב
ט. צורת השבועה
אשת חיל עטרת בעלה
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
אשה כשרה עושה רצון בעלה
פרק ד חינוך הילדים
מיהו עבד נאמן?
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
יא. טענות המערערים על השבועה
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
יב. תשובה למערערים
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
גדול כח הרצון
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
סוף דבר:
הלימוד משליחות אליעזר:
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
גודל האחריות בשידוכין:

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
02/07/2024
90

לג. הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס כיאות:



 וזו טענת המערערים: "ומי יוכל לומר זִּכִּּיתי לבבי, 
שבמשך עשרות שנים שחי עם אשתו לא מנע פעם אחת לקנות לה איזה מאכל או בגד, 
ונמצא שעבר על השבועה. 

ומה שהיו משביעים בני אשכנז בשעת השידוכין, 
דווקא מנהג זה מובן שנתנו סכום קצוב שלא יתבטל השידוך, 
 ובזה יש תועלת ואין קושי כל כך שהסכום קצוב וחד פעמי.

 מה שאין כן להשבע לכל החיים למאכל שלוש פעמים ביום,
 ולתת בגדים ותכשיטים שאין להם קיצבה". ע"כ.

 הנה באמת אף אם נניח שאכן שבועת הכתובה היא חמורה,
 עדין אין זו טענה, כי הנה ברור שאם האשה מוחלת לבעלה על מה שאינו מביא לה פרנסה מידי פעם,
 הוא לא עובר על השבועה, ואף לא צריך עליה התרה. 

ודבר פשוט הוא, כי אם לא כן,
 בני זוג שכתוב בכתובתם "הדירה בארץ ישראל",
 האם לא יוכלו לעבור לחוץ לארץ בלי התרת שבועות?

 ופשוט שזה אינו, וכשהאשה מוותרת אין שום שבועה,
 וכמו שכתב המבי"ט.

 אמנם הרבה פעמים האשה אינה מוחלת, 
והבעל עושה נגד רצונה, ואולי בזה הוא עובר על השבועה?

 אך גם בזה ברור שכל כלה יודעת שהחתן לא יתנהג אחרת מכל הבריות הממוצעות,
 שכאשר יש להם נותנים פרנסה ברווח, וכשיש להם חשבונות מסויימים נותנים פחות, 
כי עדין לא נגמלו מיצר הרע, ואינו מבטיח להיות צדיק יסוד עולם, 
ולעלות בכל המידות הטובות, בשעה שבשאר ענייניו אינו מצליח להיות בדרגה זו. 

וכיון שכולם מתחייבים בכתובה, ונשבעים עליה,
 ובפועל מתנהגים כמו שמתנהגים, הדבר ברור שכן גם כוונות השבועה,
 והעיקר שלא יהיה מתחת לקו הממוצע באופן חריג.

 אבל אין המכוון שכל סכום קטן שימנע ממנה לפי טעמו ונימוקו באותה שעה,
 יכניס אותו למתח ופחד מן השבועה, 
באופן שכל חייו ממש הוא צריך לחיות בלחץ השבועה, 
ועל דעת כן לא היה נשבע אדם מעולם. 

גם הכלה מצידה אינה משלה את עצמה לקבל התנהגות מיוחדת,
כי רואה את הוריה ואחֵיה וכל מכיריה ומבינה מה הם החיים, 
ומבינה שהמכוון בשבועה הוא להורות כוונות טובות,
 שהחתן מקבל על עצמו להשתדל ולנהוג היטב בפרנסתה, 
אבל לא באופן שתוכל לאכוף אותו לקבל משהו יותר ממה שהיתה מצפה ממנו,
 אילו לא היה נשבע. 

וכן מבואר בריב"ש, הרדב"ז ומהריק"ש,
 שכוונת השבועה היא לחזקו להתנהג ככל האנשים הרגילים
 המביאים פרנסה לביתם כפי יכולתם, אך לא יותר מזה. 

אך עדיין עלינו לברר מה דינו של בעל שיש בכוחו לעבוד ולהביא פרנסה ברווח ואינו עובד, 
 והיא לא מוחלת לו בצדק, ולכאורה הוא עובר על השבועה?

 והנה בזה יש להבהיר, כי אם הוא לא מביא פרנסה ברווח,
 מחמת שמסר חייו לעסק התורה, 
וביתם בנוי על הידיעה שהשכר הגדול צפון לעתיד לבוא, 
והקב"ה אינו מבזבז ממנו לאוהביו לתת להם אותו ברווחה גשמית פשוטה, 
ומסתפק במשכורת הכולל, בזה אף אם נשמע ממנה פעמים שהיא מתרעמת שאינו מביא כסף,
 אין זה כלום, שאינה אלא משׂיחה צערה וקשייה,
 ופורקת את אשר על לבה, ואינו עובר על השבועה,
 כי כך הוא דרך אנשי התורה שמשקיעים כוחותיהם לטפח את חיי העולם הבא, 
ואינם מביטים להשקיע כל כך בפרוזדור אלא בטרקלין. 

ואף אם בשעה שנישאו עדיין לא היה ברמה רוחנית כזו, 
מכל מקום מצוי הדבר שבמשך הזמן הוא ילך לשיעורי תורה,
 וישמע דברי חיזוק, ויחליט שאין צריך להוציא כסף על מותרות שהן.

 ואף שיתכן שהוא מוציא הוצאות בענייני עולם הזה על מה שמיותר לדעתה,
 ואינו מוציא על מה שנחוץ לדעתה, הנה הנהגת פרנסת הבית ניתנה לאיש ולא לאשה, 
ועל מנת כן הם נישאים, ועל מנת כן הוא נשבע, 
 ועל מנת כן היא מקבלת את שבועתו. 

רק שעליו לכוף את מידותיו ולהרבות בטובת אשתו יותר מאשר בטובת עצמו,
 אך כל זה מצד המוסר, אבל לא שעובר על השבועה.

 אולם, מה נענה אם אינו מביא פרנסה ברווח ואינו לומד בכולל וכיוצא בזה,
 אלא שהוא איש בטלן מטבעו, לכאורה נלכדנו בחומר השבועה שנשבע "ואנא אפרנס"? 

אמנם דע, 
כי מן הדין אין חייב הבעל להשכיר את עצמו לעבוד בחוץ כדי לפרנס את אשתו, 
 ודי לפרנסה רק אם יש לו כסף מעצמו או שיעבוד בביתו,
 וכן דעת רוב הפוסקים, ולפי זה אם אינו עובד חוץ לביתו, אינו עובר על השבועה.

 אמנם לא נכחד כי היום רוב העולם עובדים לפרנסתם חוץ לביתם, 
וכך נוהגים בתי הדין לפסוק לבעל, אך בכל זאת לפי המצב ותנאי החיים היום,
 שהפרנסה קשה, והטבעים עצלים, והמידות הרעות לוחצות,
 יש לומר שאין הבעל עובר על השבועה, שכיון שטבעו עצלן, 
הדבר ידוע שנשבע רק מחמת שכולם נשבעים, ולא נתכוון שילך מעתה ללמוד מוסר, 
ויכנס מעתה למסגרת עבודת האישיות ליהפך לבעל מידות טובות שאינו עצל,
 ולהיות עובד במרץ על חשבון מנוחתו כדי לספק לאשתו פרנסה ברווח,
 אלא השבועה היא כפי שהיא מבינה שיתנהג,
 וכפי שרואה שיש משתדלים ויש שנופלים בעצלות,
 ולפחות מועילה לו השבועה ללחוץ עליו שלא יהיה מופקע לגמרי מלפרנס את אשתו. 

 ובאמת, אותם אנשים שליבם אטום חתום וסתום מלהשתדל בפרנסה כיאות,
 מספרם זעום  יחסית, ואכן בשבילם טוב שיש שבועה, 
כדי שיהיה שוט מעל ראשם להקימם מריבצם עבור חובת הפרנסה.

 והתבונן, הלוא כל ביאור זה צריך לאומרו גם בלי קשר לשבועה, 
וכי מי שלא נשבע על הכתובה, אינו חייב לקיימה?!

 וכי צעקת המערערים שייכת דווקא לשבועה, 
הלא הוא חייב לפרנס מהתורה או מדרבנן או מפני שהתחייב, 
והיכן צעקתם שהבעלים עוברים על ההתחייבות בכל יום?

 הלא התחייבותו שווה בין כשנשבע ובין כשלא נשבע, 
רק כשנשבע עובר 'גם' בשבועה, אך אין כל קולא למי שלא נשבע "לעבור בכל יום על ההתחייבות", 
ומי שמענו צועק על אותם בעלים שאינם עובדים בכל כוחותיהם שלא יהיה מחסור באיזה זמן בבית, 
שעוברים במה שהתחייבו והשתעבדו לפרנס את האשה לכל צרכה? 

ובפרט להרמב"ם שחיוב זה הוא מן התורה,
 הרי הבעל הזה עובר בכל יום איסורי תורה! והיכן הצעקה בזה?!

 אלא ודאי שבעל העובד כפי יכולתו לפי טבעו, 
והאשה קיבלה אותו על מנת כן, אינו עובר באיסור אם לא עשה יותר מזה,
 כי לא התחייב יותר מזה, וממילא גם לא נשבע על יותר מזה. 

 וזה תוכן דברי הרמב"ם בחיוב הפרנסה: 
הזהירנו על כל מי שישא בת ישראל שלא יחסיר אותה מזונה או כסותה או ימנע ממנה עונתה,
 על צד העינוי וההכאבה, שלא יענה אותה בדבר מאלו השלשה דברים על צד ההכאבה והצער. ע"כ. 

ומבואר שרק כשמונע כדי להכאיב לענות ולצער, 
אז עובר על חובת הפרנסה, אבל לא כשהוא סתם עצל ואינו משתדל כראוי להביא פרנסה, 
או שיש לו פרנסה טובה ומבזבז כסף לעצמו בגלל רעבונו ושאר תאוותיו. 

ולמעשה רוב גמור של הבריות אינם מונעים מהאשה פרנסה "כדי לצער ולהכאיב לה",
 אלא מחמת שאין להם כסף, או שאין להם כח לעבוד, 
או שמעדיפים את עצמם עליה, וכיוצא בזה. וגם זה מיעוט,
 כי בדרך כלל אדם עושה מה שביכולתו מחמת שכואב לו על 
אשתו וילדיו שאינם לבושים או אין להם אוכל כרצונם,
 ויותר ממה שהוא יכול בנקל, לא התחייב ולא נשבע.

 ולא נכחד כי אמנם ישנם רשעים רעים וחטאים, 
שיש להם כסף ואינם נותנים לנשותיהם כדי להכאיבן ולצערן, בר מינן, 
מכל מקום תקנות חז"ל נתקנו לרוב העם ההולכים בדרך הישר, 
 והיחיד צריך לכוף את עצמו לתקנה הציבורית, כי תועלת הקהל היא.

 ואם הוא יחטא - עוונו ישא.

 ואין לנו לחטט ולחפש בבני אדם, ולזה להשביע ולזה לא, 
כי בזה תתפורר התקנה. 

צא וחשוב, הלוא אם נחוש לרשעים הללו, 
נצטרך לבטל מחצית מתקנות חז"ל, כדי שלא יהוו מכשול לפושעים. 

אבל כבר אמר הכתוב (הושע יד י): 
"כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם", וכך היא המידה תמיד.

 ואם לא כדברינו, יש לנו גם לאסור לסדר קידושין לפושעים,
 מצד שהכלה לא תשמור טהרה, ואולי לא תשמור אמונים לבעלה,
 ונמצינו מכשילים אותם "לעבור בכל יום עבירות". 

אבל כאמור ישרים דרכי ה', ופושעים הרוצים להכשל, יכשלו.


בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 313-315


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=