מאמרים שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב המאמרים בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

מאמרים

זכות השדכן וסגולת המצווה לשדך
איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם
האשה היא הבית!
הזדהות ותמיכה - "עימו אנוכי בצרה"
האישה ה"מקורית"- עושה רצון בעלה
כמה צריך להתאמץ למצוא את השידוך?
כיצד שדכן מצליח בשידוכים?
איך מוצאים את האשה הנכונה
שדכן צריך לומר רק את האמת
הבקשה של האדמו"ר לסייע בשידוכים!
תדמית
הדבר העיקרי שצריך לבדוק בשידוכים על האשה
טבעי שזו את
היום המסוגל לשידוכים
שם משפחה בכתובה
תפילה -ההשתדלות בשידוכים
על ה' יזעף ליבו
כמה משפיע כוח התפילה על השידוך
יותר מיום כיפור
קבלה לעתיד
קבלת ברכה
בין אדם לחברו מתכפר?
בענייני רוחניות אין לסמוך על אחרים
מסר לבעל היקר!
שורה אחת בכתובה
אל תחטאו בילד
ובחרת בחיים
ומי התיר להכשילם?
לבוש צנוע
מי חייב?
הממלכה בפרטית של המלך והמלכה
שמות שיש בהם שם ה'
להיות כל איש שורר ביתו - האיש הוא המנהיג בבית
הבטחת הקב"ה לאשה
זהירות מאונאה! כיצד יזהר הבעל מהונאה כלפי אשתו?
וידוי ביום החופה
כשאתה צועק לא שומעים אותך
אשה יקרה - דעי את חובותיך!...
חלון ההזדמנויות של השנה הראשונה
"שלי ושלכם - שלה הוא"!
סוד הכרבולת - סוד כמוס
במי תלויה פרנסת הבית?
טיפוח החן
האשה - חומה לבעלה
במה תלויה שמחת הבית?
מי מנהיג הבית? ומיהו המנהיג האמיתי?
חופה בבין השמשות
תקנה טובה
כתיבה מוקדמת של הכתובה
גרפיקה
כתב לא מחיק
ראשי תיבות
מילוי הכתובה
התאריך בכתובה
מטרת התאריך
ניצול הזמן
תענית לבני אשכנז
הנהגות חשובות לבית היהודי
מקוה ביום החופה
המקום
השמות בכתובה - תארים
שמות בכתובה -"בחור" לנישואין שניים
שמות בכתובה - ברכות לאחר השמות
ז"ל בכתובה
הדקדוק בשמות - בכתובה
אין כל חיוב לשמוע לראש הישיבה בענייני הלכה
חופה לפני השקיעה
בין האירוסין לחתונה
תאריך מוקדם
ענין השדוכים מתוך אנשי קודש
חרם על הבחורים
הדרך הקצרה לשידוך
הרשמה לשידוכים לחרדים
יום הנישואין - יום מחילת עוונות
"על ידי זה, יושפע שפע רב"
מעלת שבעת ימי המשתה - חתן דומה למלך
שנה ראשונה - יסודות הבנין
חיים ב"ארמון-יה"
דע את זכויותיך / חובותיך?
לא עשו קנין
"עצם מעצמי"
בעל יקר - דע את חובותיך!... - "לשאת" אשה
כיצד יקיים הבעל מצות "ושימח את אשתו"?
דפוסי הנישואין בחברה החרדים
השדכנים הוותיקים חושפים
שידוכים תהליך פרימיטיבי?
לזכות להיות השליח
הסוד לעיכוב הזיווג
מה הכרחי לבחון בחיפוש שידוך
ליקוטי מוהר"ן פט - דעת המשדך
טעם שבירת כלי חרס בשידוך
בני ספרד
ערך חיי הנישואין
ו. השבועה על כל פרטי הכתובה
מי יכול לומר שהוא מוגן מהרהורי עבירה?!
שבת - היום השביעי
הצטרפות אבל למנין או לפנים חדשות
בחור ובעולת עצמו
השתתפות בשבת חתן
הסבא עם הכלה יד ביד
בחור ואלמנה
אלמן ובתולה
אלמן ואלמנה
סעודה שלישית
קביעת חתונה בשנת האבל
צדקתך
שמחת הלב
במה קונה איש את אישתו?
אב מאמץ
הכתובה בארמית
סכום הכתובה
ערך 200 זוז
מיצחק ורבקה עד עידן המחשבים
שלבי השידוכים בחברה החרדית
היכן ניתן להיפגש בשידוכים?
מעט מדיני אבלות בנישואין
תקנת השבועה, מקורותיה, טעמיה, ומנהגיה למשך הדורות
"אל תטוש תורת אמך"
טעם התקנה
כל גדולי עולם
חוץ לארץ
מרוקו
"בְּמַקְהֵלוֹת בְרכו אֱלֹהִים"
איסור שינוי מנהג
השתתפות בחתונה
הגאון רבנו בן ציון אבא שאול זצוק"ל
ברכת המזון לאחר צאת הכוכבים
פסק זמן של התבוננות
מהי הכרת הטוב בין איש לאשתו?
ג. תקנה קבועה בארץ ישראל מלפני 500 שנה
ד. השבועה בקהילות חוץ לארץ בעבר
תפילה בציבור
המערערים
בחור ובעולה מאחר
"ואברהם זקן"
מה לך נרדם
מחלל שבת
כיבוד לקהל
גדולי רבני אשכנז
רודף שלום...!
שידוכים בידי שמים!
משדכים לו לאדם על פי מעשיו...
שידוכים שקריים
חלק בשם זה וחלק בשם זה
שני שמות בשני מקומות
משפחת 'בן יצחק', 'בן משה'
מנהיגות
שני שמות עריסה
הכל לפי הענין
'דחזו ליכי'
מסר לרעיה יקרה!
שני שמות יהודי וגויי
עזר כנגדו
המצוה הראשונה
פריה ורביה מצוה גדולה
חשיבות הבת
כל המרבה הרי זה משובח
עבודות הבית, תפקיד הבעל / האשה?
"לא טוב היות האדם לבדו"
אומנות הקבלה
"לא תראה את פני עוד עד שתישא אשה"
עצות והנהגות טובות לאשה
במה יש להתמקד בבחירת שידוך?
צילומים
טעות בשם
נשיאת חן
הבעל צריך להדגיש את יופי אשתו בעיניו
ה"תשלום" של הבעל לאשתו
כיצד יתן הבעל כוח לאשתו להמשיך במעשיה הטובים?
הכניסה לזרים אסורה
כוח הדיבור בין בני הזוג
האוהב את אשתו כגופו
אהבה דווקא לאחר הנישואין
נוסח החתן
התנגדות לכתיבת שם האב
שינויים בשם- כתובה
הוספת שם - בכתובה
החלפת שם -כתובה
שם חיבה -בכתובה
כל המוסיף גורע- כתובה
שם עריסה שהשתקע - כתובה
שם עריסה שמואס בו -כתובה
שם עריסה שהוחלף וקוראים בו מעט
שם נוסף לאבא
ומה אעשה לציוויו של ראש הישיבה?
"אוהבה כגופו, ומכבדה - יותר מגופו"
גיל נישואי הבת
יום החופה - מחילת עוונות
התערבות ההורים
סיום הש"ס / לישא אשה ?
לעזוב את הוריו
גדול עוונו מנשוא
לא זכו
בת עם הארץ
דעת תורה
הודה ולא בוש שכמה תורה יכל ללמוד בקדושה ובטהרה
בושה ובזיון מצד ההורים
כיצד יכול להינצל מהרהור עבירה?
התנגדות הורים בנישואין
בחירת שידוך - תפילה
יציאה לחוץ לארץ
בירורים מוקדמים
בירור על המשודכת
תבנית מוגדרת
יראת השמים של המשודך
בררנות יתר
בן תורה
פגישה מוקדמת
הוא לא בן אדם
צביעת השיער
קבלת רשות
רק אין יראת שמים
צילומים בקדושה
הפרדת תמונות
וידיאו
תזמורת
מיקום התזמורת
עשרת ימי תשובה
הזמנת קרוב שנפטר
התנגדות ההורים לגיורת
בדיקת שמות החתן והכלה
אופן ההיתר לברר
שידוכים מיוחדים שמות שווים
שני אחים לשתי אחיות
בת אחיו או בת אחותו
בת כהן לישראל
בת ישראל לכהן
בת ישראל לעם הארץ
ראיה בפגישות
בן/בת הנידה
לשון הרע ורכילות
אח צעיר לפני אח גדול
חשיבות העזרה לזוג
הוחלפו הכתובות
העיקר שתהיה ברכה
איסור נגיעה במשודכ/ת
בושם בזמן פגישה
מקום הפגישות
פגישה במקומות אסורים
משך זמן הפגישות
פגישה אחרונה
לא נראה לו
ענוה
"הצעת נישואין"
שבירת צלחת
בין האירוסין לחתונה
הטבעת בידו
"דברים היוצאים מלב טהור..."
ביקורים
בשמים לכלה
חלופת מכתבים
מעלית
מסירה מיד ליד
הלכות טהרה
מספר הפגישות
לא לבייש בת ישראל
צלם וצלמת מלצר ומלצרית
הצעת שידוך עם פגם חיצוני
בירור על בחור שלא הסתדר עימו
גם היהלום קטן הוא
בירור על המשודך
קנין
הנהגת הפגישות
הוצאות מיותרות
כספי מעשר
חלוקת סיגריות
קודם יראת שמים
חגיגת השידוכים [וורט]
"ותשוָעה בְּרֹב יוֹעֵץ"
דעה משובשת?!
שבוע קודם החופה
כתיבת התנאים
הליכות והנהגות
הגינות ויושר בקנין
חתימת השטר
די באמירה
"מוֹצָא שפתיך תִּשְׁמֹר וְעָשיתָ"
מידע בעייתי על המשודכים
אל תלחץ
חתונה בימי העומר
תמונות משפחתיות
נישואין ללא טהרה - כנישואי אח עם אחותו
האירוסין במקורות
האירוסין כיום
בעל תשובה
מתנות
מצוה גדולה
זריזות במועד הנישואין
ערב שבת
שידוכים לחרדים
תעניות
זמן התשלום
השתתפות בחתונה שלא לפי מנהגו
חתונה בבין המצרים
חודש מנחם אב
חֵ נָ ה
תיבה תלויה
"בני, שמעו לי, שאין אדם שומע לי ומפסיד"
שינויים בנוסח
תיקונים בכתובה - פרטים רבים
אופן המחיקה
מוצאי שבת
איך מוצאים את האישה הנכונה
הגעה לאולם
צדקה לעניים
משפט הכתובה
מהות הכתובה וטעמיה
רגיעות ובטחון לאשה
אחריות החתן
כיצד מונעים בעיות שלום בית?
כתובה לכתחילה
ענין השידוכין
שידוך לזוג שאינם שומרים
זמן מילוי הכתובה
מקום הקיום
עצה טובה לבני הזוג
דברי הגאון רבי שריה דבליצקי שליט''א
היופי מושג רוחני
איש ואישה שזכו
תפילה
אין אישות בלי כתובה
תפילין רבנו תם
דמי שדכנות בחסד
החוט המשולש - תשלום השדכנות
בנחת ומתינות
אין להקל
ברכות בפני פריצות
הפרדה
יין לבן
באור ברכת האירוסין
טעימת הכוס
ברכות ברמקול
כסף
טבעת
טבעת זהב או כסף
קיום לתיקון
מנין עשרה
שתיקה
גר צדק
תאריכים מסויימים
הזמנה לחתונה - כתב אשורי
"קשה לזווגם כקריעת ים סוף"
תאריך לועזי
"אשת חבר הקני"
הזמנת רחוקים מתורה
הזמנת תלמיד חכם
אפר בראש החתן
אבן טובה
בין המצרים
שבע ברכות בבית האבל
תיקון לאחר החתימות
שבת קודש
סוגריים
מהתורה או מדברי חכמים
מילוי חלל - טיוט
סימן טוב
ללמוד ולהבין
ערב שבת
חודש אלול
ימי העומר
הכלה
חול המועד
תיקון בתאריך מוקדם
יין אמיתי
ליווי בנרות
מיקום החתן והכלה בחופה
מיקום הורי החתן והכלה בחופה
מיקום הרב בחופה
ברכות הקידושין הזמנת העדים
כוונה בברכות
נוסח הקיום
חול המועד
קריאת הכתובה - הקריאה ברבים
טבעת לאיש
טבעת המלך
טלית - הכלה קונה
טלית לבנה
כולם עומדים
הגבהת הכלה
אחיזה בימין
הרי את מקודשת
ידיעת הסכום
קריאת התורף
קריאה נכונה
קריאה בניגון
בסימנא טבא
אחיזה בימין
להתעטף בציצית
ביאור שבע ברכות הנישואין
חלוקת הברכות
אחיזה בימין
יין אמיתי
פעמיים באהבה
כוונה בברכת הגפן
ברכות מהכתב
טבעת לחתן?!
טעימת הכוס
התרפאה המשפחה
שם המשפחה - כלה גרושה
ברכת חתנים בעשרה
פרישת הטלית
קנין כספו
השבועה בכתובה מקורות טהורים
העדים - לא קרובי משפחה
טעות בסדר הברכות
טעימת הכוס
עטיפת הכוס
הכרת החתן והכלה
כיסוי פני הכלה
מנהג ישראל לכסות את פני הכלה
ניגון הברכות
זריקת סוכריות?!
סמוכים לעד לעולם
הכתובה
שני העדים
כוס היין
איסור יחוד
מהתורה או מדברי חכמים
מעלת המשמח חתן וכלה
כיצד משמחים את החתן?
כלה גרושה
טבעת הקידושין
תחת כיפת השמים
שמירת הכתובה אצל קרובי הכלה
שבירת כוס - זכר לחורבן
חתן וכלה בשמחה אחרת
מחזיר גרושתו
גר וגיורת
סידור חופה וקידושין אוירה נעימה
יכירו וידעו
חופה בבית כנסת
ברכת שהחיינו
ליווי החתן והכלה
שבת חתן - בית מלון
כולם עומדים
חתימת החתן
יראי שמים
טלויזיא. אינטרנט.
החופה - הפרדה בחופה
שתי כוסות
תענית אסתר
לימוד תורה בליל הנישואין
לשם שמים
להדביק הרצון אצלה
שבעת ימי משתה-תקנת משה רבנו
ימי שמחה. ימי ברכה.
מילויים שונים - כלה בעולה
בגדי כבוד
ממהר ללכת
שותפות בחנות
גילוח ותספורת
כיבוס. גיהוץ. תפירה.
לימוד תורה בעיון
שמירה לחתן וכלה
זכוכית
לא לדבר
כיסוי ראש
יד ביד לא ינקה
זהירות מונעת אסון
מזל טוב
שבירת הכוס בבכיה
לא ברבים
ישיבה מעורבת
כבוד הבריות
בכל החתונות
" משוט בארץ ומתהלך בה" (איוב א ז)
חדר יחוד - בני ספרד
בני אשכנז
עדי יחוד
לא לשם יחוד
עשיית מלאכה
הקידושין - האשה נקנית
חופת נידה - דחיית חתונה
מעשה הקנין
ארבע תעניות
כזית פת
זמן ברכת המזון
כבודה בת מלך פנימה
"מנהג" אותיות "גהנם"
'מצוה טאנץ' בזמנם
תנאי ההיתר- ב'מצוה טאנץ'
טעם הקנין
החתן עם הכלה יד ביד
החזרת החפץ
תקיעת כף
ראיית העדים
אשורר שירה
מסירת הכתובה לכלה
שכח טבעת
מזיגת הכוס
ללא אבנט
החתן דומה למלך
מי באמת יכול לרקוד לפני הכלה?!
הברכה הגדולה ביותר
איסור נגיעה
ריקוד לפני הכלה
ריקוד במטפחת עם הכלה
שבע ברכות
ירידת הדורות
צילום אחיזת הכתובה
כיסוי פני הכלה
הפרדה מליאה
בקול רם
'מצוה טאנץ' בזמנינו
לא אכל כזית
הגאון הרב מאיר ברנדסדורפר
יסודתו בהררי קודש
העליה לתורה
"תהיה לה ישועה גדולה"
קבלת היסורים בשמחה
"היום היה לי יום של ישועות"
מעלת המשדך
ה. השבועה בקהילות מרוקו
יבואו טהורים
שווה פרוטה
הרעה לעובדי השם היא שמחתם וטובתם
הכל נשאר במשפחה
שבע ברכות בליל הסדר
שבע ברכות בסוכה
שבע ברכות בסעודה שאינה לכבודם
שלשה אנשים
צירוף קטן לשלשה
הכל בסדר, הכל טוב...
תעודה משלמה המלך
חינוך במחשבה תחילה
לדבר אל הרובד הגבוה
"אין כמו התורה!"
העצבות היא בידי האדם
"חכם לב" = רצון!
איפה מגיע כח הרצון?
חייב אדם לברך על הרעה בטוב נפש
בלי יראת שמים, לא שווה כלום
חבל להפסיד תורה של רבים
דאגתה בלבה וצהלתה על פניה
כאילו היא לא חולה
מי יודע איזה שכר עצום?
אין טעויות
העצבות היא בידי האדם
שבע ברכות עד השקיעה
חכמה זו יראת שמים
החתן והכלה יצאו
"אשר ברא" עם בני ביתו
החתן קובע
הסרת הכפפה
מחיצה
מנהג חוץ לארץ
ספר התורה ממקום למקום
החתן בוצע
כזית פת לחתן ולכלה
ברכת חתנים
הרם קולך
העיקר שהיא שומעת
שבע ברכות אחר אכילת עוגות
שבעה אכלו פת
ספרדי אצל חתן אשכנזי
לא ידעו ולא יבינו
השתתפות החתן והכלה
עורו ישנים משינתכם
התנאים לשבע ברכות
המברך אוכל פת
מלאכה. וידוי.
פסוקים ומאמרים
ברכת מעין שבע
הפסק בין נטילה להמוציא
הרהור תשובה
הכאה על השולחן
סעודת חתן וכלה בבית כנסת
ז. נוסח השבועה
שבעה מלאים
כולכם חייבים בכבודי
וידוי
עליית החתן לתורה
תיקון חצות
מחיאות כפיים
קריאת התנאים:
שידוך שלא נגמר סימן שמעולם לא החל
להזהר מלשון הרע בשידוכים
בת פלוני לפלוני, בירור הזיווג האמיתי
יחפש שידוך שיש לה מידת החסד
ההסתדות בשידוכים נגד הס״מ
ח. ביאור הנוסח
דרך הנכון שהחתן יראה הכלה קודם השידוכין
לשאול עצת המורה
בתנאים מרומזים סודות וענינים נשגבים:
ביטול שידוכין
"חכמֹות נשים בנתה ביתה"
חופה ביום ויחוד בלילה
מצוה רבה להתעסק בשידוכים
הטענה שהחתן עובר על השבועה בגלל שאינו מפרנס
שכר שדכנות
שם ומשפחה
אשכנזי אצל חתן ספרדי
ראשית עריסותיכם...
תמונת הכלה
ריקודים מעורבים
כבוד הבורא דוחה לכבוד ההורים
חובות וזכויות הבעל
בירורי השידוכים בהשגחה פרטית
החתימות - שם ברור
רצון הצדדים
יחוס
איסור הסתכלות בכלה
פרק כו כתיבת שטר תנאים
מאיפה באה לעם ישראל כל החכמה הזו?!
שידוך הוא ע״י הנהגה למעלה מדרך הטבע
כסף שדכנות
ביאור נוסח הכתובה
אשפה שהיא זכות
מה תוקף השבועה ומהי חומרתה
אֵשֶׁת חֵן תִתְּמְֹך כָּבֹוד
משקפי האמונה
"דבֵרי חכמים בַנחת ִׁנשמעים" (קהלת ט יז)
בטוב טעם ודעת
מטרת צניעות האישה
שלא לעשות שידוך לשם כסף
לשכת עבודה או בית מדרש?
תורת חסד על לשונה
מאירה את עיניו ומעמידתו על רגליו
חכמת לב
ט. צורת השבועה
אשת חיל עטרת בעלה
מותר לשאול בעלי לשון הרע עבוד שידוך
אשה כשרה עושה רצון בעלה
פרק ד חינוך הילדים
מיהו עבד נאמן?
יג. האם די בחוק שאוסר לישא שתי נשים, במקום השבועה
יא. טענות המערערים על השבועה
מעלת רישום ילדים לתלמודי תורה
לעולם ישא אדם בת ת״ח :
י. כתובה שכתוב בה שבועה ובפועל לא עשו שבועה
יב. תשובה למערערים
איך נפשיט אדר יקר מנהגינו מעלינו?!
ההבדל בין שבועה זו לשאר השבועות שנמנעים מהן
בת זוגו של אדם היא משורש נפשו
גדול כח הרצון
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
הטענה שהחתן עובר על השבועה מאחר שאינו מכבד
סוף דבר:
הלימוד משליחות אליעזר:
מדוע כותבים שבועה אם אין בה תוקף
גודל האחריות בשידוכין:

מעשה רב
סיפורים
תפילות
תשובות בהלכה

בס"ד
14/12/2023
183

חדר יחוד - בני ספרד


מנהג בני ספרד מדורי דורות שלא מתייחדים החתן והכלה בגמר החופה,
אלא בסוף החתונה כשהולכים לביתם.

ויש להמשיך ולחזק מנהג קדוש וצנוע זה,
שיסודתו בהררי קודש, על פי הפוסקים אשר מפיהם אנו חיים.

וכך נהגו והנהיגו כל גדולי וגאוני רבני הספרדים שבדור הקודם,
רבי עזרא עטיה, רבי יעקב עדס, מרן הראשון לציון רבנו עובדיה יוסף,
רבי יהודה צדקה, רבי בן ציון אבא שאול, רבי יוסף עדס, רבי מרדכי אליהו,
רבי שלום משאש זצוק"ל, ועוד גאוני עולם רבים.

ואדרבה, ראו בזה מנהג מכוער לעשות חדר יחוד בפני קהל עם ועדה.

בחורים ספרדים המשנים ממנהג רבותינו הקדמונים ועושים יחוד אחר החופה,
הריהם עושים שלא כדין, ועתידים ליתן את הדין שמוציאים לעז על הקדמונים,
ועוברים על מה שנאמר (משלי א ח): "וְאל תטש תוֹרת אמך".

ולצערנו, פעמים רבות הדבר נובע מרמות רוחא [רוח גבוהה],
שאינם משגיחים במנהגם של גדולי התורה הספרדים וארזי לבנון מדורי דורות,
וכל המשנה ידו על התחתונה.

אך באמת אינם יודעים כי אף מגאוני אשכנז פסקו שאין לספרדים לעשות חדר יחוד כלל,
כמו: הגרש"ז אוירבך, הגרי"ש אלישיב, תשובות והנהגות ועוד.

כתב הגרש"ז אוירבך (חידושיו לכתובות מח ע"ב),
לבני ספרד אף לא יועיל חדר יחוד באולם עד שיביאנה לביתו שלו ממש,
וכלשונו הזהב: 'ולא כלום הוא'.

ואם עושה חדר יחוד,
נמצא שמתייחד עם ארוסתו באיסור.

וגם לא יועיל לקנות בפרוטה את המקום מבעל האולם,
וכי כתוב "לכם" משלכם, אלא צריך דוקא "בית אישה [בעלה]"
שהוא בית החתן בפועל ממש, ולא די שהמקום שייך לחתן דינית.

ועל פי זה התקשה על מנהג אחינו בשרנו האשכנזים,
כי מה הועילו בתקנתם.

ונדחק ליישב מנהגם, כמבואר למעיין שם.

גם בתשובות והנהגות כתב כדברים האלה,
ונמצא שעובר על איסור יחוד עם ארוסתו.
(שושנת העמקים כתובה ומזונות חלק ב שנח. חופה וקידושין עמ' שלא)

והנה מלבד זאת, לא יבושו להכריז על כך ברמקול,
כדי שחברי החתן הצעירים ילוום לחדר יחוד בשירה וריקודים,
אף שהכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה,
ומה בצע לפרסם הדבר, ומה לבחורים ללוותם?!
וישנם שהגדילו לעשות ונכנסים עם החתן למקום הנשים,
כדי לקחת את הכלה, ואוי לעיניים שכך רואות,
וכבר אמרו חז״ל (ויקרא רבה כג יג),
'כל מי שאינו זן את עיניו מדבר ערוה, זוכה להקביל פני שכינה'.

והיאך יכניסו עצמם ללוע הניסיון,
ולא יכשלו בהסתכלות ובהרהור רע חס ושלום.

והלוא אסור להסתכל בכלה אפילו מעט,
אף שכוונתו לטובה כדי לחבבה על בעלה, וכמבואר בגמרא,
בטור ובשלחן ערוך (סימן סה ס"ב).

ולא די להם בזה, אלא ישנם בחורים גם הממתינים להם חוץ לחדר,
'וכבוד אלוקים הסתר דבר', ודי בזה למבין.

זאת ועוד, חלקם גם מוסיפים חטא על פשע,
והחתן ללא בושה הולך עם הכלה יד ביד לעיני חבריו הצעירים ולעיני כל הקהל,
ומה יענה על ההלכה (אבן העזר סימן כא ס"ה)
שאסור לנהוג עם אשתו בדברים של חיבה בפני אחרים.

ומה לבני ספרד לנהוג מנהג זה שלא נהגו בו רבותינו ואבותינו כלל ועיקר,
ובפרט בעניינים של קדושה שיש ענין ככל היותר להיזהר ולהתקדש בהם.

[ועיין להלן (עמוד 224) שאף גדולי הדור האשכנזים יצאו חוצץ ובתוקף רב נגד מנהג זה,
שאף בני אשכנז יחדלו מזה].

זאת ועוד, זוגות רבים שוהים בחדר יחוד כשעה או שעה וחצי,
וההורים ממתינים במתח, ומחכים אימתי יצאו,
ואינם מרגישים בנוח כלל ועיקר,
ובפרט שרוב ההורים ספרדים אמיתיים ההולכים לפי רבותינו,
והם לא עשו חדר יחוד בחתונתם ולא חפצים בו כלל ועיקר,
וזמן רב מהחתונה מתבזבז רק על עניינים שכאלו.

גם לרבות הרבה מוזמנים הבאים לאחל 'מזל טוב' בלבד,
וביניהם רבנים נכבדים, ונאלצים להמתין זמן רב עד שיסיימו בחדר יחוד,
ולפעמים יוצאים מבלי שיראו את החתן או הכלה,
ויש בכך משום חוסר "כבוד הבריות",
וחשש פגיעה ב"כבוד התורה".

על כן, אדרבה, חתן הנזהר בדברים קדושים אלו,
ונמנע מלעשות חדר יחוד, כמנהג רבותינו הקדמונים,
הוא המחמיר האמיתי בענייני קדושה,
שיראתו קודמת לחכמתו. ובגמרא (יומא לט ע״א) דרשו על הפסוק:
"והתקדשתם והייתם קדושים - אדם מקדש עצמו מעט, מקדשים אותו הרבה",
ואין ספק שיזכו לבנים קדושים וטהורים, צדיקים וחסידים,
כי מידה כנגד מידה לא בטלה.

אבל המיקל ראש בזה,
עתיד ליתן את הדין על שפוגע במנהג רבותינו ואבותינו,
ועל כל אותם שנכשלו בגללו.

ועליהם ועל כיוצא בהם כתב מרן זצוק"ל,
וזו לשונו: "והמערער על מנהגנו זה, משתקים אותו בנזיפה,
שאינו חס על כבוד גדולי הדורות להשוות כולם תועים.

ובפרט במנהג זה לעשות היחוד בפרהסיה מיד לאחר החופה". 

ישמע חכם ויוסף לקח.
(שו"ת יבי"א ח"ה אבה"ע ס"ח. רמח.
ועיין עוד בארוכה בשו"ת הראשון לציון ח"ב אבה"ע סימן ט)

וברור בלי שום ספק, כי כל מי שיכול להשפיע על בני משפחתו או מכריו,
שלא ינהגו בחדר יחוד, ונמנע מעשות זאת,
נתפס בעוון הנ"ל, השם יצילנו. (שבת נד ע"ב)

המנהג פשוט אצל כל בני ספרד,
שאין החתן והכלה מתייחדים אלא בסיום החתונה כשבאים לביתם,
לפי שאין ברכות הנישואין כברכת המצוות שצריך לברכן 'עובר לעשייתן' [מיד לפני היחוד],
אלא הן כברכות השבח, ודי שיתייחדו אחר כך.

[ואין זה דומה לברכת ברקים ורעמים, שאף שהן ברכות השבח,
לכתחילה צריך לברכן מיד, כי אם לא יברך מיד כששומע הרעם,
לא יהיה ניכר על מה ברך, אבל כאן בעת ברכות הנישואין ניכר על מה מברך,
שכולם רואים חתן וכלה וחופה, ומבינים שעתה הם נישאים,
והיחוד יבוא אחר כך.] 

ואף אם נאמר שברכות השבח צריך לברכן 'עובר לעשייתן',
אין הכוונה סמוך ממש לעשייתן כציצית ותפילין שמברך ומיד מתעטף או מניח, 
אלא העיקר שיברך לפני המצוה ולא לאחר המצוה,
שהרי חתן שדיבר דברים בטלים בין החופה ליחוד,
וכי זה הפסק בין הברכה למצוה וצריך לחזור ולברך,
כפי הדין בשאר המצוות?! ועל כרחך,
כיון שאין לשון הברכה 'אשר קדשנו במצוותיו וציוונו לישא אשה',
אין איסור הפסק בין הברכות ליחוד,
וממילא גם אם יעשו את היחוד אחר שלש או ארבע שעות אין זה הפסק,
כי העיקר שהברכות יהיו קודם העשייה.

והנה בעָתָה,
קמו איזה ראשי ישיבות שדרכם לחקות את מנהגי האשכנזים ולהעתיקם
לספרדים מבלי לעיין בשורשם של דברים בספרי הפוסקים הספרדים ובספרי מרן זצוק"ל,
ומבלי להתייחס בכובד ראש שכך היה מנהג הספרדים מדורי דורות,
[וכמבואר בשו"ת משאת בנימין, שיירי כנסת הגדולה, גינת ורדים,
שער המלך, פרי האדמה, משפט וצדקה ביעקב, רבי יהודה בן עטר,
רבי שמואל הצרפתי, רבי אברהם בן דנאן, כרם חמר, תועפות ראם,
רוב דגן, ארץ חיים, נהר פקוד, ישכיל עבדי, פדה את אברהם ועוד.
וכן היה המנהג פשוט במרוקו, כמבואר בספר שמש ומגן ועוד.
וכן המנהג עד דורנו אנו].

ובטענות שונות ומשונות,
מכריחים את הבחורים הספרדים לשנות את מנהג אבותיהם
ורבותיהם גדולי עולם לעשות יחוד אחר החופה.

וישנם אף שמתנים את בואם לסדר קידושין,
בכך שיהיה יחוד לאחר החופה.


מתוך החוברת בהלכה ובאגדה קידושין עמודים 218-220



הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=