תשובות בהלכה שונים בנושא שדכנים ושידוכים

מקודשת מקבצת עבורכם את מיטב התשובות בהלכה בנושא שידוכים ושדכנים שיעזור לכם לקבל מידע חשוב להכוונה ולהתסכלות נכונה בשידוכים.

בס"ד
23/10/2022
318

מקורות למצוות פריה ורביה


בפרשת השבוע נאמר "פרו ורבו ומלאו את הארץ" (בראשית א כח).
 ובהמשך "ויאמר להם פרו ורבו ומלאו את הארץ" (שם ט, א), וכן "ואתם פרו ורבו" (שם ט, ז). 

גדרי מצוות שבת ('שבת יצרה') אף בנביא נאמר "לא תהו בראה לשבת יצרה" (ישעיה מה, יח), ופסוק זה הוא תוספת הסבר למצות פו"ר, וכמו שכתב בספר החינוך (מצוה א) "משרשי מצוה זו, כדי שיהיה העולם מיושב, שהשם ברוך הוא חפץ בישובו, כדכתיב לא תהו בראה לשבת יצרה".

וכן משמע בגיטין (מא:) "לא נברא העולם אלא לפריה ורביה שנאמר לא תוהו בראה לשבת יצרה".

ועי' תוס' שם, וכן תוס' בחגיגה (ב:) שביארו מ"ט לא הביאה המשנה את הפסוק של פרו ורבו אלא את הפסוק דדברי קבלה 'לא תהו בראה...'.

אמנם מצינו במקומות אחרים שגדרי מצוות שבת שונים מגדרי מצוות פריה ורביה:

ביבמות (סב.) מבואר שאף בילד אחד מקיימים מצות שבת, וכמש"כ הט"ז (שם), ואף שלמצות פו"ר צריך לבית שמאי שני בנים, ולבית הלל בן ובת (יבמות סא:). וכן מבואר בדברי התוס' (גיטין שם, ב"ב יג) שכתב שאע"פ שעבד אינו מצווה ב'פרו ורבו' [משום שדינו כאשה (חגיגה ד.) שאינה מצווה על 'פרו ורבו' (יבמות סה:)], אעפ"כ הוא מצווה על 'לשבת יצרה'.

ודנו האחרונים האם ניתן ללמוד מדברי התוס' שאף אשה שאינה מצווה על פריה ורביה, אעפ"כ היא מצווה על 'שבת יצרה'.

דעת הב"ש (אבהע"ז סי' א סק"ב) והמג"א (או"ח סי' קנג ס"ק ט) שאף שאשה אינה מצווה על פו"ר היא מצווה על שבת, אך דעת הט"ז (אבהע"ז שם סק"ב) שיש לחלק בין אשה לעבד, ודווקא עבד מצווה ב'שבת' אך אשה אינה מצווה עיי"ש.

ועיין בדברי ערוך השולחן (שם ס"ד). ובאמת בגמ' (קידושין מא.) מבואר שמצוה על אשה להתקדש בעצמה יותר מבשלוחה, והאריכו שם לבאר איזה מצוה יש באשה להתקדש, ויש שכתבו שהוא משום מצות שבת, עי' ר"ן מאירי ומקנה שם.

חיבר : הרב עמרם פריד שליט"א
מתוך העלון אזמרה לשמך מס' 182


הרשמה למאגר ענק של שידוכים בחינם!

נרשמים --> משתבצים לשדכן רלוונטי --> ומתחילים לקבל הצעות שידוך בע"ה



טופס לגברים
טופס לנשים
 
השלם :
+
=